Tiedote 1.9.2016 klo 07:36

Kotimaiset polttoaineet kaipaavat vaihteeksi myönteisiä päätöksiä

Kotimaisten polttoaineiden puun ja turpeen käyttö vähenee, uuden polttoaineen tuotanto on vaikeuksissa ja kannattaa huonosti eivätkä yrittäjät investoi. Lisäksi energiapienpuun hankinnassa tärkeä Kemera-järjestelmä on kriisissä ja tällä hetkellä kiinni. Ala kaipaa nyt kipeästi myönteisiä, käyttöä ja tuotantoa edistäviä päätöksiä, sanoi Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola FinnMETKO 2016 -näyttelyssä.

Vuosikymmenen alussa kotimaisten polttoaineiden tulevaisuus näytti lupaavalta. Lupaava alku kääntyi dramaattisesti vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Säät, tuet, kysyntä, tuonti ja politiikka käänsivät lähes kaikki selkänsä turpeelle ja metsähakkeelle.

Turpeen käyttö energiantuotannossa on vähentynyt vuoden 2011 huipusta 46 prosenttia vuoteen 2015 mennessä.  Metsähakkeessa vähennys on ollut viimeisten kolmen vuoden aikana noin 10 prosenttia. Odotus oli päinvastainen, kasvua odotettiin olevan yli 10 prosenttia vuosittain.

- Turpeen tuotantolukuja ei vielä tiedetä tältä kesältä.  Kesän tuotanto näyttää jäävän kehnojen säiden takia jopa alle tuotantotavoitteiden, jotka nekin olivat jo valmiiksi matalat menneisiin vuosiin verrattuna, Jaakkola sanoi.

- Elokuisen kyselymme perusteella energiapuun korjuu ja haketusmäärät ovat vähentyneet edelleen 5–15 prosenttia viime vuoden alhaisesta tasosta. Talvisesongin ulkopuolinen toiminta on ollut kenties hiljaisinta koskaan.

Venäjän hake sotkee markkinoita

Kotimaisia ongelmia kärjistää se, että metsähaketta virtaa Suomeen Venäjältä, missä hake on edullista ja silti usein myös varsin laadukasta. Tuonti haittaa kotimaisen hakkeen tuotantoa.

- Hakkeen tuonnille Venäjältä tuntuu olevan vaikea asettaa varsinaisia esteitä, mutta sitä voisi vastustaa henkisesti. Kotimaisten energialaitosten vaikuttajina kuntapäättäjien luulisi olevan kiinnostuneempia käytetyn polttoaineen alkuperästä.

- Tuontitilastot eivät kerro venäläisen metsähakkeen määrästä juuri mitään. Tämä epäkohta olisi pikimmiten korjattava.

Tulos kohenee kovien keinojen kautta

Tulosselvityksemme kertoo, että haketusyritysten talouden tunnusluvut ovat kehittyneet myönteiseen suuntaan viime vuonna. Edelleenkin tulokset ja omavaraisuus ovat silti heikolla tasolla.  Tulosparannus johtuu siitä, että investointeja ei tehdä, kalustoa päinvastoin vähennetään. Liikevaihto laskee ja toimintaa on sopeutettu ja sopeutetaan rankalla kädellä.

- Aineistossa on suurehkojakin yrityksiä, joiden liikevaihto on parissa vuodessa pudonnut yli 50 prosenttia.  Koko aineiston yritysten liikevaihto on laskenut parissa vuodessa yli 10 prosenttia ja lasku jatkuu edelleen. Metsäenergia-alan yrityksistä noin 40 prosenttia ilmoittaa taloutensa olevan nyt ja lähimmän puolen vuoden aikana heikko.

- Metsähakkeen kysynnän kasvun eteen olisi tehtävä positiivisia päätöksiä eikä sellaisia, mitä olemme nähneet metsähakkeella tuotetun sähkön tuotantotuen ja Kemera-lain yhteydessä.

Lisätietoja:  energiavaliokunnan puheenjohtaja Tommi Lahti, puh. 0400 656 045
varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola, puh. 040 9009 414

Koneyrittäjien liitto on 2 500:n energia-, maarakennus- ja metsäkonealan koneyrittäjän edunvalvonta- ja työmarkkinajärjestö.