Tiedote 11.6.2014

Turvetuotantokausi normalisoitunut ennätysaikaisen alun jälkeen

Turvetuotantokausi alkoi tänä vuonna ennätysaikaisin, sillä monin paikoin päästiin suolle jo huhtikuussa. Turvetuotannon vauhdittumista hidasti roudan pysyminen maassa pitkään vähälumisen talven ja kuivan kevään seurauksena. Viime aikojen sadekuurojen myötä tuotantokausi on kääntymässä normaaliksi.

Toukokuun lopulla energiaturvetta oli tuotettu 1,7 miljoonaa kuutiota ja ympäristö- ja kasvuturvetta 0,27 miljoonaa kuutiota. Tiedot perustuvat Bioenergia ry:n jäsenyritysten ilmoituksiin.

Viimevuotisia turvevarastoja on jäljellä runsaasti lauhan talven ja kivihiilen lisääntyneen polton vuoksi. Bioenergia ry:n jäsenkyselyn mukaan toukokuun alussa Suomessa oli energiaturvetta käytettävissä 8,8 TWh:n verran, kun vuotta aiemmin luku oli 2 TWh:n luokkaa.

- Varastojen suuruus johtuu ennen kaikkea kotimaisista veroratkaisuista, joilla kotimaisen turpeen ja puun kilpailukykyä polttoaineena on heikennetty ulkomailta tuotavaan kivihiileen nähden, toteaa varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola Koneyrittäjien liitosta.

Koneyrittäjien liiton yrittäjiltä keräämien arvioiden mukaan tuotanto on eri alueilla lähtenyt käyntiin seuraavasti:

- Lounais-Suomessa sademäärä on ollut pieni ja kauden alussa on ollut poikkeuksellisen kuivaa. Paikka paikoin on satanut, mutta sademäärät ovat olleet pieniä. Turvetuotantokausi alkoi aikaisin ja on jatkunut keskinkertaisesti, sanoo yrittäjä Esa-Taavi Haanperä Mynämäeltä.

- Etelä-Pohjanmaalla päästiin töihin todella aikaisin keväällä. Parhailla Etelä-Pohjanmaan alueilla ollaan tuotannossa etuajassa ja jo nyt on puolet viime vuoden saannosta kasassa. Sadekuurojen kanssa on kuitenkin ollut lottoamista, paikoin on tullut isojakin kuuroja. Alueellisia eroja on pienelläkin alueella paljon. Erityisesti Keski-Suomeen päin mentäessä sadekuuroja on tullut enemmän. Säät ovat kuitenkin normaaleja suomalaisia kesäsäitä, enemmän turpeen tuotantoon on vaikutusta kivihiilen aiheuttamalla markkinahäiriöllä, toteaa yrittäjä Marko Nummijärvi Kauhajoelta.

- Pohjois-Pohjanmaalla turvetta on päästy karheamaan, mutta aumoihin asti sitä on saatu toistaiseksi niukalti viimevuotiseen verrattuna. Alkukeväästä säät näyttivät hyviltä. Pitkään kestänyt routa poistui viimein, mutta sitten alkoivat sateet. Viime viikkoina sademäärät ovat olleet sadan millin molemmin puolin, mikä on vaikeuttanut turpeennostoa. Ennuste ei hyvältä näytä, jälkijunassa ollaan, kuvaa tilannetta yrittäjä Pekka Forsström Pulkkilasta.

- Itä-Suomessa kausi on alkanut vaihtelevasti. Talvi oli vähäluminen ja routa pysyi pitkään maassa, mikä hidasti kauden aloitusta. Viime aikojen ukkoskuurot ovat tehneet tepposiaan, paikoitellen kentät ovat liian pehmeitä. Aumaan on turvetta saatu jonkun verran, mutta ei niin paljoa kuin viime keväänä tähän aikaan oli, kertoo yrittäjä Timo Pyykkö Joensuusta.

- Lapissa kausi on alkanut nihkeästi niillä alueilla, joilla talvi oli vähäluminen. Etelä-Lapissa jouduttiin odottamaan ensin roudan sulamista ja sen jälkeen on satanut vettä – paikoin rajustikin kovina kuuroina. Aumoihin ei ole turvetta juurikaan saatu. Siellä missä talvi oli runsasluminen, lähinnä Rovaniemeltä pohjoiseen päin, kauden alku on ollut vähemmän nihkeä. Kolarissa päästiin palanvetoon aikaisemmin kuin koskaan, kertoo yrittäjä Matti Böök Simosta.

- Positiivista on, että yrittäjien mukaan työvoimaa turvetuotantoon on hyvin tarjolla kesäkaudeksi, Simo Jaakkola sanoo.

Tänä kesänä tehollinen turvetuotannon pinta-ala Suomessa jäänee jo alle 60 000 hehtaarin, kun vanhoja turvesoita siirtyy uusiin maankäyttömuotoihin noin 3000 hehtaaria ja korvaavien alueiden luvitus takkuaa.

- Turvetuotantoelinkeinon turvaamiseksi on tuotantoalueiden luvitusmäärät ja -tahti saatava nykytilanteesta kolminkertaiseksi. Tällä on vaikutusta myös kotimaisen puun käyttöön energiantuotannossa, sanoo aluepäällikkö Hannu Salo Bioenergia ry:stä.

Koneyrittäjien liitto ry, varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola, puh. 040 900 9414
Bioenergia ry,  aluepäällikkö Hannu Salo, puh. 040 502 2542

Alueellista ja erityisesti yrittäjänäkökulmaa tuotannon sujumisesta antavat:
Lounais-Suomi koneyrittäjä Esa-Taavi Haanperä, puh. 0500 167 956 (Mynämäki)
Etelä-Pohjanmaa koneyrittäjä Marko Nummijärvi, puh. 0400 885 029 (Kauhajoki)
Pohjanmaa  koneyrittäjä Pekka Forsström, puh. 0400 757 827 (Pulkkila)
Itä-Suomi  koneyrittäjä Timo Pyykkö, puh. 040 570 2994 (Joensuu)
Lappi  koneyrittäjä Matti Böök, puh. 0400 287 729 (Simo)

www.koneyrittajat.fi ja www.bioenergia.fi