Tiedote 24.10.2020 klo 10.21

Siltoja tuli satoja lisää kierrettäväksi – väyläverkon korjaus olisi tehoelvytystä

Väyläverkon kunnosta huolehtiminen on tehokasta ja vaikuttavaa elvytystä, muistutti puheenjohtaja Markku Suominen Koneyrittäjien liittokokouksen avajaisissa Sotkamossa.

Väyläverkon kunnosta huolehtiminen on tärkeää talouden tulevalle nousulle. Talouden nostamiseksi on kiinnitettävä huomiota myös alempiasteiseen tieverkkoon ja etenkin sen siltojen kuntoon. Varsinkin kun muistetaan, missä raaka-aineemme sijaitsevat.

Työkoneiden painot ja sitä kautta koneiden siirtokuljetusten massat ovat kasvaneet. Tämä on tuonut tiestön kunnolle uusia haasteita.

-    Selvää on, että metsäkoneiden painot eivät saa enää nykyisestä nousta, mikäli haluamme toimia nykyisellä kattaviin reitistöihin perustuvalla mallilla. Voi vain kuvitella mitä merkitsisi, jos jokaiselle metsäkoneenkuljetukselle vaadittaisiin erillinen lupa, Suominen totesi.

Lokakuussa valmistuu kahden vuoden urakka, jossa päivitettiin erikoiskuljetusreitistöjä koneenkuljetusautojen kasvaneille telipainoille. Koneyrittäjät tekivät päivitystä yhteistyössä Väyläviraston ja erikoiskuljetuksista vastaavan Pirkanmaan ELYn kanssa. Kahden vuoden aikana käytiin läpi kaikki maamme yleisen tieverkon sillat. Näitä yleisen tieverkon kierrettäviä siltoja tuli satoja lisää. Näiden lisäksi on yksityisteillä lukemattomia siltoja, joiden kunto on käytännössä vielä kartoittamatta.

-    Alemmalla tieverkolla tehty selvitys osoittaa, että teiden kantavuudessa liikutaan koneenkuljetuksissamme aika lailla kipurajoilla. On tärkeää saada hankerahoitusta erityisesti silloille eikä yksityisteidenkään siltoja tässä sovi unohtaa.

-    Tosiasiahan on, että muita raskaita kuljetuksia voidaan pilkkoa, mutta yksittäinen työkone on vietävä yhtenä kappaleena perille, työmaalle asti, Suominen sanoi.

Koneyrittäjien 51. liittokokous on koolla Sotkamossa 24.–25.10.2020.

puheenjohtaja Markku Suominen, puh. 0440 794 977
toimitusjohtaja Matti Peltola, puh. 040 900 9412

Koneyrittäjät ry on energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjien valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.