Tiedote 27.6.2019 klo 8:49

Jätevesijärjestelmien päivittäminen käy parhaimmillaan hyvinkin nopeasti

Haja-asutusalueen kiinteistön jätevesijärjestelmän päivittäminen on ammattitaitoiselle koneyrittäjälle nopea, parhaimmillaan vain päivän työ, muistuttaa Koneyrittäjien liiton maarakennusalan toimialapäällikkö Markku Leskinen.

-    Vielä on aikaa laittaa kiinteistön jätevesijärjestelmät kuntoon ennen määräaikaa, Leskinen jatkaa.

Vaatimus koskee kiinteistöjä, jotka sijaitsevat alle 100 metrin päässä rannasta tai pohjavesialueella ja joissa on juokseva vesi. Ympäristöministeriön arvion mukaan 31.10.2019 päättyvä määräaika koskee noin 42 000 vakituista asuntoa sekä 56 000 mökkiä.

Huomattavalla osalla mökeistä on käytössään kuivakäymälä ja kantovesi, joten ympäristöä pilaavia jätevesiä ei synny.

Tärkeintä on, että haja-asutusalueen jätevesijärjestelmien suunnittelija käy kiinteistöllä selvittämässä olemassa olevan järjestelmän kunnon ja mitä osia siitä voidaan hyödyntää sekä mihin puhdistetut jätevedet johdetaan.

Kun laadukas suunnitelma on tehty, kiinteistön omistajan on helppo ottaa yhteyttä paikalliseen koneyrittäjään. Suunnitelman perusteella koneyrittäjä pystyy arvioimaan melko tarkasti työn ja materiaalien kustannukset.

-    Koska nämä asennustyöt ovat ammattilaiselle melko yksinkertaisia ja helppoja, saattaa tilaajan kannalta olla edullisinta teettää työt tuntitöinä sekä valtuuttaa yrittäjä tilaamaan suunnitelman mukaiset tarvittavat materiaalit työmaalle hänen laskuunsa sen sijaan, että pyytää työstä kokonaisurakkaa, Leskinen vihjaa.

-    Haja-asutusalueella edullisin vaihtoehto on useimmiten paikallinen, ammattitaitoinen koneyrittäjä.
Koneyrittäjät ovat vuosien mittaan kouluttaneet useita jäsenyrittäjiään haja-asutusalueiden jätevesijärjestelmien rakentamiseen ja niiden vaatimuksiin.

toimialapäällikkö Markku Leskinen, p. 040 9009 413
asiantuntija Ville Järvinen, p. 040 9009 424

Koneyrittäjien liitto on energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjien valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.