Tiedote 23.01.2019 klo 13:28

Koneyrittäjien Peltola:
Lumitöihin sujuvuutta – traktorit entistä laajemmin käytössä

Traktoreita on voitu tänä talvena käyttää aiempaa laajemmin hyödyksi niin lumenpoistossa kuin sen poiskuljettamisessakin, kiitos viime kesänä voimaan tulleiden liikennepalvelulain muutosten. Nämä muutokset ovat erittäin tervetulleita näin runsaslumisena talvena, sanoo Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola.

Säät ovat muuttuneet oikullisemmiksi ja talvien lumisuus vaihtelee aiempaa enemmän, kuten tämäkin talvi on osoittanut. Käytännössä tämänkaltaisiin lumisiin talviin ei voi ennakolta varautua niin vahvasti, etteikö runsaan lumentulon yhteydessä tulisi tarvetta ylimääräiselle kuljetuskapasiteetille.

Traktorikalusto soveltuu hyvin lumenkuljetukseen tavaran luonteen ja lyhyen kuljetusmatkan vuoksi. Kalustotarvekin vähenee, kun lumi voidaan myös kuormata kyytiin traktorilla eikä kuormaamiseen tarvita erillistä kalustoa.

Traktoreiden käyttö lumitöissä lisää myös liikenneturvallisuutta, kun voidaan joustavammin käyttää laajempaa kuljettajakuntaa ja näin välttää ylitöitä ja väsyneenä ajoa. Tarve ylitöihin vähenee ja siten osaltaan eliminoidaan harmaana taloutena pidettävää ylityökorvausten laiminlyömistä.

Jatkossa olisi suotavaa vapauttaa myös kuorma-autokalusto liikennelupavaatimuksesta lumenkuljetuksessa ja näin vähentää tarpeetonta hallinnollista taakkaa. Koska valtaosassa lumenkuljetuksista tilaajana ovat julkisyhteisöt tai tilaajavastuulain mukaan toimivat asunto- ja kiinteistöyhtiöt, yhteiskunnallisten velvoitteiden täyttäminen ja harmaan talouden torjuminen tulee valvotuksi ilman turhaa lupabyrokratiaakin.

Tehokas lumenpoisto luo turvallisuutta ja sujuvoittaa liikkumista. Se varmistaa pelastusajoneuvojen pääsyn kohteisiinsa ja tuo ihmisten arkeen sujuvuutta.

Lisätietoja:      Matti Peltola, toimitusjohtaja, puh. 040 9009 412

Koneyrittäjien liitto on 2500:n energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.