Koneyrittäjien Peltola:
Biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen nostossa yritysvaikutukset unohdettu

polttoaine

Tiedote 18.11.2022

Biopolttoöljyn jakeluvelvoite ollaan kymmenkertaistamassa, mutta samalla ei tarkastella lainkaan noston vaikutuksia työkoneyrityksille. Näin puutteellisesti valmisteltua esitystä ei tule tällaisenaan hyväksyä, vaatii Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola.

Torstaina annetussa hallituksen esityksessä huomiota on kiinnitetty maataloudelle aiheutuviin kustannusnousuihin ja samalla on arvioitu vaikutuksen olevan vajaa kaksi prosenttia. Nyt kun on tämä rikka havaittu, malka silmässä on jäänyt näkemättä.

-    Emme kritisoi kompensointia maataloudelle, mutta pääasialliset vaikutukset yrityksille on asiassa valitettavasti unohdettu, sanoo Peltola.

Polttoöljyn hinnan nousuksi esityksessä on arvioitu 27 prosenttia; mahdollisesti jopa enemmän. Kun polttoainekustannukset työkoneyrityksessä ovat monesti 20 prosentin luokkaa ja kun työkonekäytössä polttoöljyn kokonaiskulutuksesta käytetään 45 prosenttia, ei voi kuin ihmetellä valmistelun puutteellisuutta, toteaa Peltola.

Kun yksittäisen tilan vaikutuksiksi on arvioitu 40 snt/litran hinnannousulla noin 1 400 euroa vuodessa, niin yksittäisessä koneyrityksessä vaikutukset ovat kymmeniä tuhansia ja jopa enemmän vuodessa.

Koska muutosten esitetään tulevan voimaan vasta vuodesta 2026 alkaen, esitystä ei tulisi viedä kiireellä läpi. Varsinkaan kun nykyisessä maailmantilanteessa kaikki polttoaineiden hintoihin liittyvät arviot ovat erittäin epävarmalla pohjalla.

toimitusjohtaja Matti Peltola, puh. 040 900 9412

Koneyrittäjät ry on energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjien valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.