Koneyrittäjien Suominen:
Markkinoilta löydettävä avaimet kustannuskriisin kestävään ratkaisuun

Markku Suominen

Tiedote 29.10.2022

Kustannusten raju nousu tänä vuonna on ajanut koneyritykset entistä ahtaamalle. Marraskuussa tuleva polttoöljytuki auttaa hieman, mutta kestävä ratkaisu kustannuspaineissa löytyy ainoastaan markkinoilta, sanoi puheenjohtaja Markku Suominen avatessaan Koneyrittäjien liittokokouksen Lahdessa.

Etenkin polttoaineiden hintojen nopea nousu on koskettanut kaikkia konetyöaloja poikkeuksellisen rankasti, minkä lisäksi myös muut kustannukset ovat nousseet. Urakoinnin kustannukset ovat nousseet pahimmillaan liki 20 prosenttia vuoden aikana.

-    Linjamme on ollut se, että nämä kustannusnousut on pystyttävä viemään urakointihintoihin. Vain markkinoilla asia voidaan ratkaista kestävästi, Suominen sanoi.

Koneyrittäjien jäsenille elokuussa tehdyssä kyselyssä 2/3 vastaajista kertoi saaneensa polttoaineen hinnannousun vietyä asiakashintoihin 70-prosenttisesti.

-    Kunnat, ely-keskukset ja muut julkiset toimijat ovat osoittautuneet vaikeimmaksi rastiksi. Poikkeukselliseen kustannusnousuun ei ole reagoitu, on vedottu tehtyihin sopimuksiin ja julkisia hankintoja koskeviin säännöksiin. Onneksi osassa kuntia on ollut rohkeutta nähdä, mikä on oikeus ja kohtuus ja siltä pohjalta sopimuksia on avattu.

Vaikka kestävän ratkaisun on löydyttävä markkinoilta, valtiovalta sai Suomiselta kiitokset marraskuussa tulevasta polttoöljytuesta ja sen ripeästä valmistelusta. Rajussa kustannusten nousussa koneyritysten kannattavuus on kääntynyt ennestäänkin alhaiselta tasolta alaspäin ja tuella on merkitystä.

-    Mediaani koneyrityksen tulos on hieman päälle yhden prosentin eli vain muutama tuhat euroa. Tässä mittakaavassa tuhannen euron tuki voi useassa tapauksessa vastata koko vuoden tulosta, Suominen sanoi.

Puheenjohtaja Markku Suominen, puh. 0440 794 977
Toimitusjohtaja Matti Peltola, puh. 040 900 9412

Koneyrittäjien 53. liittokokous on koolla Lahdessa 29.–30. lokakuuta. Koneyrittäjät ry on energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjien yrittäjä- ja työnantajajärjestö.