Nopeilla päätöksillä turve takaisin polttoaineeksi – päästöoikeusmaksut kompensoitava turpeen käyttäjille

turvetraktori lumen alla

2.3.2022

Venäjän hyökkäys Ukrainaan pakottaa meidät kääntämään energiapolitiikan suuntaa. Turvetta tarvitaan polttoaineena, jotta meidän ei tarvitse turvautua venäläiseen hakkeeseen. Turve on palautettava polttoainevalikoimaan päästöoikeusmaksujen kompensoinnilla. Päätöksillä on kiire, ensi kesän turvetuotanto ratkaistaan lähiviikkojen aikana.

Venäjän hyökkäyksen alettua Saksa muutti jo viikossa sekä turvallisuuspolitiikkaansa että energiaratkaisujaan. Myös Suomessa tarvitaan muutosta. Me olemme vihreän siirtymän nimissä päästäneet energiaturvetuotannon romahtamaan ennen aikojaan ja siitä syntynyttä aukkoa korvaamme venäläisellä hakkeella. Neljäsosa metsähakkeesta Suomessa on ollut tuontitavaraa.

-    Rahoitamme näin epäsuorasti Venäjän sotatoimia. Samaan aikaan romutamme Suomessa ylijäämäksi jäänyttä turvetuotantokalustoa valtion tuella. Sangen irvokasta. Tämän on muututtava, sanoo Koneyrittäjät ry:n energiavaliokunnan puheenjohtaja Marko Vainionpää.

Koneyrittäjät on jo pitkään kantanut huolta huoltovarmuudesta, toimitusvarmuudesta ja riittävästä kotimaisuudesta etenkin lämmöntuotannossa.

-    Suomessa on luotettu liikaa puun tuontiin Venäjältä. Jotkut tahot ovat laskeneet tuontipuun jopa huoltovarmuutta lisääväksi. Ukrainan sodan myötä asetettavat pakotteet lopettavat energian tuonnin Venäjältä ja hyvä niin, Vainionpää sanoo.

Puupolttoaineiden riittämättömyys lämmöntuotannossa on näkynyt jo tänä talvena. Turpeen alasajon myötä puun tarve kasvoi voimakkaasti ja jo tänä talvena on tarvittu turvetta puun polton tukena. Lähivuosien lämmöntuotanto kotimaisin polttoainein Suomessa vaatii energiapuun tuotannon lisäämistä sekä turpeen palauttamista polttoainevalikoimaan.

-    Oleellisin keino on päästöoikeuksien hinnan kompensointi turpeen käyttäjille. Myös turveveron poistoa on harkittava, mutta se ei peliä ratkaise, sanoo Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola.
Päätökset päästökauppamaksun kompensoinnista on tehtävä nopeasti, jotta turvevarastoja päästäsiin täyttämään tulevana kesänä.

-    Ensi kesän turvetuotanto ratkaistaan maaliskuun aikana. Lähiviikot ratkaisevat, nostetaanko ensi kesänä turvetta vai ei, sanoo Vainionpää.

-    Ensin on luvattava päästöoikeuskompensaatiot turpeen käyttäjille. Sitten turpeen käyttäjien on luvattava käyttää turvetta, jotta yrittäjät uskaltautuvat jälleen tuotantokentille. Jos tämän ketjun kahdesta ensimmäisestä palasta toinen uupuu, ei tapahdu mitään. Paitsi että olemme Venäjän tuontienergian varassa edelleen, sanoo Jaakkola.

Marko Vainionpää, energiavaliokunnan pj, Koneyrittäjät puh 0400 239140
Simo Jaakkola, varatoimitusjohtaja, Koneyrittäjät ry, puh. 040 900 9414

Koneyrittäjät on energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjien valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö

Lisää tiedotteita