Tiedote 12.10.2017 klo 9:01

Traktorista on moneksi – käyttömahdollisuuksia ei pidä säädöksillä kaventaa

Traktori on monikäyttöinen ja taloudellisesti tehokas ajoneuvo esimerkiksi kunnossapidossa, maansiirrossa ja maataloudessa. Jatkossakin kaluston hankinnan ja käytön pitää perustua urakoitsijan tarpeisiin, eikä valinnanvaraa tule lainsäädännöllä keinotekoisesti rajoittaa.

Maastokelpoisuus tekee traktorista sopivan välineen heikkoihin olosuhteisiin ja huonolle tieverkolle.  Traktoriin saa liitettyä useita lisälaitteita, mikä laajentaa sen käyttömahdollisuuksia ja nostaa käyttöastetta. Traktorilla voidaan siirtää urakoinnissa tarvittavaa konekalustoa huonollakin pientieverkolla, jolla kalusto muuten voisi jäädä siirtämättä.

Konealalla podetaan työvoimapulaa. Traktorin hytti on nuorille usein ensimmäinen työpaikka ja näin traktorityöt osaltaan estävät nuorten syrjäytymistä. Nuoruudessa kesätyönä tehdyt traktorityöt ovat olleet monelle nykypäivän ammattilaiselle ensikosketus työelämään ja konetyöaloihin.

Traktoriurakoinnin edellytyksiä on aktiivisesti kehitettävä. Liikennelupavaatimus poistuu kesällä 2018 traktorikuljetuksilta, joiden nopeus on enintään 60 km tunnissa. Tätä muutosta ei tule tieliikennelain uudistuksessa vesittää eikä rajata traktorikuljetuksia tiellä pelkästään maa- ja metsätalouteen.

Tieliikennelain tulee sallia traktorien käytön joustavuus. Traktoriin on voitava jatkossakin kytkeä kolme kertaa traktorin omanmassan suuruinen perävaunu myös muussa kuin maa- ja metsätaloudessa.  Muutoin traktoreiden monikäyttöisyyttä rajoitettaisiin huomattavasti.

Nykyisiä nuorten työllisyysmahdollisuuksia ei tule heikentää, kun ajokorttisäädöksiä muutetaan. Koneyritysten mahdollisuutta työllistää alalle haluavia työntekijöitä ei pidä kaventaa tiukentamalla ajokorttivaatimuksia.

Nopeat traktorit vaativat perehtyneisyyttä

Yli 60 km/h kulkevat traktorit vaativat käyttäjiltään parempaa perehtyneisyyttä toimintaan. 60 on raja, jonka yli mentäessä tulee miettiä tarkemmin muun muassa liikennelupa-, ammattipätevyys- ja ajokorttivaatimuksia.

Koneyrittäjät osallistuvat KoneAgria2017-messuille, osastolla A356. Neuvomme osastollamme kävijöitä traktoriurakointiin liittyvissä seikoissa.

Lisätietoa:    aluepäällikkö Ari Pihlajavaara, puh. 040 900 9419

Koneyrittäjien liitto on 2 500:n energia-, maarakennus- ja metsäkonealan koneyrittäjän edunvalvonta- ja työmarkkinajärjestö.