Viime vuosi oli metsänparannuksen musta vuosi

Tiedote 16.2.2017 klo 9.30

Metsäpalvelumarkkinoiden ja kestävän metsätalouden rahoituslain myllerrykset ovat romahduttaneet valtion rahoittamien tie- ja kunnostusojitushankkeiden määriä. –Toivottavasti viimevuotinen työmäärien romahdus ei jää pysyväksi, totesi Koneyrittäjien metsänparannustyöryhmän jäsen Antti Sorri Metsänparannuspäivässä Oulussa.

Kestävän metsätalouden rahoituslain mukaan toteutettujen kunnostusojitus- ja metsätiehankkeiden kokonaismäärät pysyivät melko tasaisina vuosikymmenen alkupuoliskon. Vuonna 2016 työmäärät kuitenkin romahtivat. Kunnostusojitusten määrä väheni lähes puoleen edellisvuodesta. Viime vuonna kunnostusojitettiin vain 6 400 km eli alle 23 000 ha. Metsätien perusparannuksessa vähennys oli vielä rajumpi. Viime vuonna perusparannuksia tehtiin vain kolmannes edellisvuoden tasosta. Kemera-rahoitteisten töiden romahdus johtuu lähinnä tukijärjestelmän muutoksista ja maksatusten hitaudesta.

-    Toivottavasti vuosi 2016 jää metsänparannuksessa historiankirjoihin ainutlaatuisena vuotena ja toteutusmäärät nousevat jatkossa takaisin vähintään sitä edeltäneiden vuosien tasolle, totesi Sorri.

Myös töiden rakenne on muuttunut. Varsinkin kunnostusojitushankkeiden koko on pienentynyt selvästi. Tämä johtuu perinteisesti suurimman toimijan metsäkeskuksen/OTSOn hankekokojen pienenemisestä. Muilla organisaatioilla hankekoot ovat olleet aina selvästi pienempiä. Ero organisaatioiden välillä on siis tasoittunut.

-    Tämä ei ole töiden tekemisen kannalta hyvä asia. Pienemmät työmaat lisäävät mm. koneiden siirtoja ja heikentävät siten metsänparannusyritysten kannattavuutta. Lisäksi suometsät olisi hyvä hoitaa kokonaisuuksina, jolloin voitaisiin varmistaa esimerkiksi vesiensuojelurakenteiden järkevä mitoitus ja sijoittelu.

Metsänparannustöitä suunnittelevien ja toteuttavien organisaatioiden tilanne Pohjois-Suomessa näyttää valoisalta. Uusia tehdasinvestointeja suunnitellaan ja niiden toteutuessa infrastruktuuria on parannettava. Metsäteiden lisäksi myös yleiset ja muut yksityistiet vaativat kunnostusta. Valtio onkin päättänyt suunnata liikenneväylien korjausvelkaohjelmassa varoja myös Pohjois-Suomen tiestön parantamiseen.

metsänparannustyöryhmän jäsen Antti Sorri, puh. 040 503 4427
kehittämispäällikkö Timo Makkonen, puh. 040 900 9422

Koneyrittäjien liitto on noin 2500 energia-, maarakennus- ja metsäalojen yrityksen edunvalvonta- ja työnantajajärjestö.