Tiedote 11.11.2016 klo 14:27

Leimikkotietopalvelu voitti ideakilpailun

Koneyrittäjät ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät palkitsivat kolme yritysten kannattavuutta ja kilpailukykyä parantavaa ideaa yhteensä 10 000 euron rahapalkinnolla. Kilpailun ykköspalkinnon sai Timo Komulainen Tietohippu Oy:stä idealla Puunkorjuun leimikkotietopalvelut (datapankki ja datapörssi). Palvelu mahdollistaa puunkorjuuyrityksille oman toiminnan tehokkuuden vertailun vastaavissa korjuuolosuhteissa ja vastaavan kokoluokan metsäkoneella saavutettavaan keskimääräiseen tasoon.

–Idea tuo lisäarvoa yrityksille auttamalla niitä hyödyntämään keräämäänsä tietoa. Se palvelee yrityksiä kokonaisvaltaisesti. Se on myös otettavissa käyttöön vaiheittain, totesi tuomariston puheenjohtaja Asko Piirainen päätöksen perusteluista.

Tuomaristo palkitsi lisäksi kaksi ideaa kunniamaininnoin. Kunniamaininnan sai Pohjois-Karjalan ammattiopisto Valtimo ideasta ”Osaamiskartoitukset koneyrityksen tuottavuuden parantamiseksi”. Tuomaristo piti tärkeänä esitettyä kuljettajan työskentelyn seurantaan perustuva työmenetelmien kehittämistä. Tuomaristo katsoi, että metsäkonekuljettajien peruskoulutuksenkin pitäisi mennä esitettyyn suuntaan. Toinen kunniamaininta luovutettiin Kuljetus Sampo Puurunen Oy:lle. Ideassa puutavara-autojen hyötykuormaa kasvatetaan lastaamalla lyhyitä ja kuivia puita hieman limittäin kuljetusta varten.

–Hyötykuormien kasvattamisen idea on heti toteuttamiskelpoinen. Toimimalla näin saadaan kuljetettua maksimikuormat puutavaraa metsästä tehtaalle, totesi Metsäalan kuljetusyrittäjien puheenjohtaja Hannu Lamminen.

Ideakilpailussa etsittiin uusia ideoita ja innovaatioita metsänhoidon, puunkorjuun ja puunkuljetuksen toimivien yritysten kannattavuuden, tuottavuuden ja kilpailukyvyn parantamiseen. Esitetyt ideat olivat teknisiä ratkaisuja, toimintamalleja tai palveluideoita. Kilpailuaika päättyi 30.9.2016. Parhaat ideat palkittiin 11.11.2016 Koneyrittäjien ja Metsäalan Kuljetusyrittäjien seminaarissa Suomen Metsäyhdistyksen metsäpäivillä Messukeskuksessa Helsingissä.

Lisätietoja: kehittämispäällikkö Timo Makkonen, Koneyrittäjien liitto, puh. 040 900 9422