Tiedote 1.9.2016 klo 07:38

Koneyrittäjien Piirainen:
Investointivaraus keinoksi yrittäjän työkalupakkiin

Konealan yritykset investoivat paljon suhteessa niiden liikevaihtoon ja tarvitsevat keinoja investointien pitkäjännitteiseen suunnitteluun. Mahdollisuus investointivaraukseen auttaisi tasaamaan suhdannevaihteluita, sanoi Koneyrittäjien puheenjohtaja Asko Piirainen FinnMETKO 2016 -näyttelyssä Jämsässä.

Investointivaraus tarkoittaa, että yritys voi tehdä verotettavasta voitostaan varauksen, jolloin sen ei tarvitse maksaa siitä veroa. Varaus on käytettävä investointiin tietyn ajan kuluessa. Mikäli näin ei tehdä, voitosta maksetaan veroa. Investointivaraus on kirjattu nykyiseen hallitusohjelmaan.

- Konetyöaloilla varaus merkitsisi tasaisempia investointeja, kun ne voitaisiin ajoittaa nykyistä tarkoituksenmukaisemmin ja pitkäjännitteisemmin, sanoi Piirainen.
Koneyrittäjien tuore tulosselvitys viime vuodelta paljastaa koneyritysten korkean investointitason. Selvityksessä mukana olleet 635 yritystä investoivat noin 88,5 miljoonaa euroa konekalustoon, rakennuksiin ja muihin hyödykkeisiin. Se on noin 14 prosenttia yritysten liikevaihdosta.

- Investointivaraukselle olisi käyttöä konetyöalojen kaltaisilla suhdanneherkillä ja pääomavaltaisilla aloilla. Se olisi yrittäjälle yksi käyttökelpoinen työkalu suhdanteiden heilahtelujen tasaamiseen.

Lisätietoja:  varapuheenjohtaja Asko Piirainen, puh. 0500 685 284

Koneyrittäjien liitto on 2 500:n energia-, maarakennus- ja metsäkonealan koneyrittäjän edunvalvonta- ja työmarkkinajärjestö.