Tiedote 09.05.2016 klo 12:03

Traktoreiden luokittelu on julkaistu Koneluokitus.fi-verkkopalvelussa

Työkoneiden luokitusjärjestelmää on täydennetty lisäämällä siihen traktoreiden luokitus. Traktoriluokitus kehitettiin koneluokitustyöryhmässä konepalvelutöiden tilaajien ja yrittäjien toivomuksesta. Traktoreiden luokitus löytyy osoitteesta: www.koneluokitus.fi

- Traktoriluokitus on laadittu yhteistyössä traktoreiden valmistajien, maahantuojien, myyjien ja traktoriurakoitsijoiden kanssa, kertoo kehitystyön taustoja asiantuntija Ville Järvinen Koneyrittäjien liitosta.

- Luokitus perustuu traktorin nimellistehoon kilowatteina. Sen lisäksi luokitustaulukossa näkyy traktorin ilmoitettu työpaino ilman lisälaitteita. Nämä kaksi tekijää vaikuttavat eniten millainen traktori tiettyihin työtehtäviin vaaditaan.

- Traktoriluokituksen tarkoituksena on helpottaa ja tasapuolistaa urakoitsijoiden osallistumista kone- ja kuljetuspalveluiden hankintoihin, kertoo toiminnanjohtaja Pekka Lyytikäinen Infra ry:stä.

Sekä Lyytikäinen että Järvinen toivovat tilaajien löytävän traktoriluokituksen ja vaativan luokiteltuja traktoreita tulevissa kilpailutuksissaan. Toisaalta koneluokitusryhmä toivoo myös, että traktoreita valmistavat, maahantuovat ja myyvät yritykset luokittelisivat mahdollisimman pikaisesti järjestelmään traktorinsa, jotta seuraavien kilpailutusten aikaan ei syntyisi ikävää ruuhkaa luokitteluun.

Koneluokitusjärjestelmä on maarakennusalan riippumattomien toimijoiden yhdessä luoma järjestelmä, jonka tarkoituksena on helpottaa työkoneiden tilaamista ja kilpailuttamista laatimalla työkoneille erilaiset koneluokat.

Sähköisessä muodossa koneluokitus on ollut vuodesta 2011 asti Koneluokitus.fi -verkkopalvelussa. Se on kaikille avoin kanava tarkistaa työkoneen luokitus tai ilmoittaa kone luokiteltavaksi.

Koneluokituksen periaatteista ja käytännön toiminnasta vastaa maarakennusalan eri edustajista koostuva työryhmä, johon kuuluvat muun muassa koneurakoitsijoiden edustajina Infra ry sekä Koneyrittäjien liitto, suurimpien kaupunkien edustajana Helsingin kaupunki ja viranomaisia edustava Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue.

Lisätiedot:
asiantuntija Ville Järvinen, Koneyrittäjien liitto, puh. 040 900 9424