Tiedote 08.04.2016 klo 10:16

Valtion korjausvelkaohjelman rinnalle alueellisia investointeja

Koneyrittäjät pitävät tiestön korjausvelkaohjelman alkua hyvänä, vaikka kehysriihen säästöt perusväylänpitoon arveluttavat. Korjausvelkaohjelmaan vuosille 2016–2018 myönnetystä 600 miljoonasta eurosta käytetään tänä vuonna 100 miljoonaa. Valtaosa korjausvelkaohjelman kohteista on pieniä täsmäkorjauksia, mikä tuo työmahdollisuuksia myös pienten ja keskisuurten maarakennusyritysten ulottuville, totesi varapuheenjohtaja Markku Suominen avatessaan Koneyrittäjien Maarakennuspäiviä Seinäjoella.

Seinäjoen ympäristössä Etelä-Pohjanmaalla korjausvelkaohjelman kohteina ovat esimerkiksi kantatien 44 ja seututien 807 noin kolmen miljoonan euron peruskorjaukset.

- Pienemmät kohteet mahdollistavat pienten ja keskisuurten maarakennusyritysten osallistumisen tarjouskilpailuihin ja toteuttamiseen joko yksin tai työyhteenliittyminä. Jäsenillemme olemme kehittäneet lisäavuksi mallin työyhteenliittymäsopimukseksi. Mallin tavoite on helpottaa pienten maarakennusyritysten yhteistyötä ja yhteenliittymien perustamista. Julkaisemme mallin täällä tänään.

Koneyrittäjiä arveluttaa kehysriihessä perusväylänpitoon kohdistetut 95 miljoonan säästöt. Ne ovat takapakkia korjausvelan vähentämisen tiellä.

- Korjausvelkaohjelman on pysyttävä kurssissaan. Kaikki toimet, joilla pidetään elinkeinoelämän pyöriä pyörimässä, ovat tässä taloudellisessa tilanteessa tarpeen.

- Toivon, että myös maakunnissa havahduttaisiin muunkin korjausvelan vähentämiseen. Esimerkiksi kuntien vesi- ja viemäriverkostot sekä kaupunkien katuverkostot kaipaavat kunnostusta. Nyt kannattaisi rohkeasti investoida niiden korjausvelan nitistämiseen. Investoinnit ovat nyt edullisia, kun maarakennusala on edelleen taantumassa.

- Alueellisilla investoinneilla raha lähtisi liikkeelle ja työllistäisi paikallisesti sekä tuottaisi verotuloja maakuntiin.

varapuheenjohtaja Markku Suominen, puh. 0440 794 977
toimialapäällikkö Markku Leskinen, puh. 040 900 9413

Koneyrittäjien liitto on 2500:n energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.