Tiedote 14.03.2016 klo 13:53

Puuta liikkeelle avoimella ja paremmalla tiedolla

Metsäalan markkinat ovat avautumassa yhä laajemmin kilpailulle. Metsäpalvelu- ja koneyrittäjät odottavat metsätietolain muutoksien poistavan esteitä vapaalta ja avoimelta kilpailulta metsäalan puu- ja palvelumarkkinoilla. Yrittäjät pitävät tärkeänä, että julkisin varoin kerättävät metsävaratiedot saadaan metsikkökuviotarkkuudella vapaaseen käyttöön. Näin kaikki, myös pienemmät palveluiden tuottajat kykenevät tarjoamaan yhä täsmennetympiä palveluita metsänomistajille. Tästä hyötyisivät kaikki.

Maa- ja metsätalousministeriössä on meneillään hanke metsätietolain muuttamiseksi. Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle toukokuussa. Hanke on osa hallituksen ”Puu liikkeelle ja uusia tuotteita metsästä” -kärkihanketta. Tavoitteena on tehostaa metsävaratietojen hyödyntämistä sekä kehittää metsänomistajalle ja toimijoille suunnattuja sähköisiä palveluita.

Koneyrittäjiä edustava Koneyrittäjien liitto ja metsäpalveluyrittäjiä edustava Meto Metsäalan Yrittäjät ry korostavat, että metsävaratietojen parempi hyödyntäminen edellyttää avointa, kaikkia toimijoita tasapuolisesti kohtelevaa ja helppoa metsävaratiedon saatavuutta metsikkökuviotarkkuudella sekä tehokasta tiedon liikkuvuutta.

- Metsätietolaista ovat keskustelleet ja kiistelleet lähinnä metsänomistajat, metsäteollisuus ja viranomaiset. Suuri potentiaali metsäalan palveluiden kehittämisessä ja tarjonnassa piilee pienissä yksityisissä metsäpalvelu- ja koneyrityksissä. Jotta tämä potentiaali saadaan käyttöön, on näiden tarpeet huomioitava kehityksessä, sanoo Meto Metsäalan Yrittäjien puheenjohtaja Tuomo Turunen.

Metsätietolakiin on tarkoitus lisätä säännös, joka mahdollistaa julkisiksi ympäristötiedoiksi katsottavien metsätietojärjestelmän tietojen luovuttamisen ilman nykyisiä henkilötietojen luovuttamisen menettelyjä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että vastedes pelkät metsävaratiedot olisivat verkossa tai Metsään.fi-palvelussa kenen tahansa saatavilla.

- On myös metsänomistajan etu, että metsätyö- tai suunnittelupalveluita tarjoava taho saa helposti selville asiakkaat ja metsissä sijaitsevat potentiaaliset työkohteet. Näin palveluiden tarjonta lisääntyy ja palvelut kehittyvät.

Kuviotason puustotietojen vapaata saatavuutta on vastustettu ja jotkut tahot haluavat rajoittaa metsävaratiedon ns. hilatasolle. Hila-ruudut ovat kooltaan 16 × 16 metriä. Tästä hila-ruutuaineistosta voidaan muodostaa tarkempaa kuviotietoa, jota voidaan hyödyntää metsänhoito- ja hakkuuehdotusten tekemiseen. Kuviotiedot ovat metsäkeskuksessa olemassa julkisin varoin tuotettuna.

- Emme ymmärrä, kenen etua palvelee se, että tietoja olisi vapaasti saatavilla vain ns. hilatason tietoina. Keskiverto metsänomistaja ei ymmärrä hila-puheesta ja -tiedosta juuri mitään ja toimijoista vain suurimmat pystyvät hyödyntämään hilatason tietoja tehokkaasti.  Mahdollisimman avoin, kuviotasolle laskettu tieto olisi tärkeää kilpailun lisäämisen, palveluiden tarjonnan ja kysynnän kohtaamisen sekä palveluiden laadun ja hinnan takia, sanoo Koneyrittäjien liiton varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola.

- Yrittäjäjärjestöissä emme myöskään ymmärrä, mitä erityistä varjeltavaa kuviotason metsä-varatiedossa on, että sen saatavuutta ja hyödyntämistä pitää vaikeuttaa.

- Jos metsänomistaja ei halua, että hänelle tarjotaan metsiään koskevia palveluita, hänelle on tietenkin annettava mahdollisuus kieltää suoramarkkinointi ja tietojensa avoimuus, Jaakkola linjaa Koneyrittäjien ja Meto Metsäalan Yrittäjien näkemyksiä.

- Julkisin varoin kerätyn tiedon hyödyntäminen jää kitkatekijöiden vuoksi vajavaiseksi. Nykyinen metsävaratiedon alhainen hyödyntämisaste puu- ja palvelumarkkinoilla on tästä hyvä esimerkki.

Simo Jaakkola,  varatoimitusjohtaja, Koneyrittäjien liitto, puh.040 900 9414

Tuomo Turunen, puheenjohtaja, Meto Metsäalan Yrittäjät, toimitusjohtaja, Metsäpalvelu Turunen Oy, Eno, puh.0500 278 828