Tiedote 18.01.2016

Riskipelaako kotikuntasi huoltovarmuudella?

Kovat pakkaset ovat jälleen nostaneet esiin lämmön ja sähköntuotannon tärkeyden sekä haavoittuvuudet. Koneyrittäjät katsovat huoltovarmuuden merkityksen unohtuneen kunnallisten energiayhtiöiden omistajaohjauksessa. Kunnallisten energiayhtiöiden tulisi panostaa pitkäjännitteiseen kotimaiseen toimittajayhteistyöhön sen turvaamiseksi, että energiatuotantoketjut ja niiden kyky tuottaa kotimaista energiaa maassamme säilyvät.

Nykyisellään saatetaan energiayhtiöissä hyvin lyhytnäköisesti käyttää esimerkiksi poikkeuksellisen halpaa venäläistä haketta. Samoin kivihiiltä on surutta käytetty energian tuotantoon. Kaikki tämä on pois kotimaisilta tuotantoketjuilta. Kotimaiset ketjut ovat erittäin huonolla hapella muutaman lauhan talven ja alhaisen sähkön hinnan vuoksi.

Säälle tai sähkön alhaiselle hinnalle emme voi mitään, mutta huoltovarmuuden turvaamiseksi energiayhtiöiden tulee kantaa vastuuta tuotantoketjujen toimintamahdollisuuksista.

Kun energialaitokset on nyt kattavasti pitänyt yhtiöittää, kuntien tulee omistajina käyttää selkeää omistajaohjausta energiayhtiöissä, jotta niiden toimiva johto ei esimerkiksi ota kiellettyjä riskejä tai muutoin osaoptimoi toimintaa vastoin omistajan ja kuntalaisten pitkäjännitteistä etua. Mikäli puuenergiaketjut nyt joudutaan ajamaan alas, ne eivät ole pikaisesti jos ollenkaan uudelleen luotavissa, kun hiilen ja ruplan hinnat taas normalisoituvat.

Lämmön ja sähkön turvaamiseksi tehtävät energiahankinnat ovat poliittisten päätöksentekijöiden käsissä omistajaohjauksessa. Niin halutessaan he voivat päättää käyttää kotimaista uusiutuvaa puu- ja turve-energiaa ja näin varmistaa paitsi huoltovarmuutta myös kotimaista työllisyyttä. Kotimaisen energian käyttö jättää myös euroja aluetalouteen huomattavasti ulkomaista enemmän.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Matti Peltola, puh. 040 9009 412

Koneyrittäjien liitto on 2 500:n energia-, maarakennus- ja metsäkonealan koneyrittäjän edunvalvonta- ja työmarkkinajärjestö.