Tiedote 30.6.2014

Traktorikuljetusten liikennelupakäytännöt kiristyvät

Heinäkuun alussa voimaan tuleva liikennelupalain muutos vaikuttaa erityisesti traktoriliikennöintiin. Aiemmin pelkästään liikennetraktoreilta edellytettiin liikennelupaa tavarankuljetuksessa muussa kuin maa- ja metsätalouden ajossa, jatkossa lupaa vaaditaan myös kun kuljetuksia tehdään tavallisella maataloustraktorilla.

Heinäkuun 1. päivänä voimaan tuleva lainmuutos vaikuttaa erityisesti traktorikuljetuksiin. Kaikki maataloustraktorilla tehtävät muut kuin maa- ja metsätalouden kuljetukset vaativat jatkossa liikenneluvan.

Liikenneluvan tarpeesta on kuitenkin poikkeuksia, muun muassa omien tavaroiden kuljetukseen lupaa ei jatkossakaan tarvita. Samoin lupaa ei tarvita tietyissä urakointikuljetuksissa, mikäli kuljetuksen osuus on toissijainen kuljetuksen suorittajan koko elinkeinotoimintaan nähden. Myöskään koneurakoinnin yhteydessä työhön tarvittavien materiaalien, koneiden ja laitteiden kuljetus voidaan jatkossa tehdä ilman liikennelupaa, mikäli ajoneuvon kuljettaja on yksi työn tekijöistä.

Traktorikuljetuksien osalta on lisäksi huomioitava, että liikenneluvan tarvetta tulee arvioida nimenomaisesti vain kuljetustehtävissä. Mikäli traktoria käytetään työkoneena, esimerkiksi lumen aurauksessa, liikennelupaa ei tarvita.

Lainmuutos koskee erityisesti maaseudulla maataloustraktorilla tehtäviä pienimuotoisia kuljetuksia. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset tarvikkeiden ja materiaalien kuljetukset myyjältä omakoti- ja mökkiasukkaille. Niitä ei voi enää heinäkuun alun jälkeen tehdä ilman liikennelupaa.

Koneyrittäjät neuvovat traktorilla kuljetuksia tekeviä yrittäjiä liikennelupa- ja muissa säädöksissä. Neuvontaa saa myös messuosastoltamme Okra Maatalousnäyttelyssä Oripäässä 2-5. heinäkuuta.

Lisätietoja: aluepäällikkö Ari Pihlajavaara, puh.040 900 9419

Koneyrittäjien liitto on 2500:n energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.