Tiedote 29.1.2015

Miksi metsiämme ei pyritäkään hyödyntämään täysimääräisesti?

Metsähakkeen sähköntuotantotuen kaavamaiset rajaukset ovat Stubbin hallitukselta taka-askelia Suomen biotalousstrategian toteutuksessa. Hallitus yrittää esityksellään torjua teoreettista puumarkkinaongelmaa aiheuttaen samalla todellisia ongelmia kotimaisen metsähakkeen tuotannolle, jolla olisi hyvät mahdollisuudet kasvuun ja työllistämiseen.

Stubbin hallitus on aiemmin päättänyt alentaa turveveroa ja korottaa metsähakkeesta tuotetun sähkön tuotantotukea. Valmiina on myös päätös jatkaa tällä linjalla. Näin toimien palattaisiin verotuksessa ja tuessa vuoden 2011 tasolle, millä parannettaisiin huomattavasti kotimaisen turpeen ja metsähakkeen kilpailukykyä. Kotimaisten polttoaineiden kasvavalla käytöllä voitaisiin saada pelkästään kone- ja kuljetusyrityksiin pari tuhatta uutta työpaikkaa.

Valitettavasti hallitus vesittää omia hyviä linjauksiaan esittämällä käytännön toimintaa haittaavia ja byrokratiaa lisääviä rajoituksia tuettavalle metsähakkeelle. Tänään annetun hallituksen esityksen mukaan metsähakkeella tuotetusta sähköstä maksettava tuki puolittuisi, jos metsähake on valmistettu järeän puun hakkuukohteelta saaduista jalostukseen soveltuvista rungonosista. Rajaukset on todennut lausuntovaiheessa huonoksi 35 lausunnonantajaa ja vain metsäteollisuus on puoltanut niitä.

- Rajauksia ei pidä hyväksyä eduskunnassa esitetyltä pohjalta. Esityksen mukainen rajaaminen olisi erityisen vahingollista metsähakeliiketoiminnalle, mutta myös puumarkkinoille yleisesti ja metsien täysimääräiselle hyödyntämiselle. Energiapuun lisääntyvä hankintaa ja käyttöä edistämällä tulee puuta yleisesti ottaen enemmän markkinoille. Näin saamme metsävaramme paremmin täysimääräisesti käyttöön ja luomaan luonnonvaroihin perustuvaa hyvinvointia, sanoo Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola.

- Lakiesityksen rajaukset lisäävät byrokratiaa, vaikeuttavat energiapuun kauppaa, korjuuta, haketusta sekä kuljetustoimintaa ja johtavat tehottomuuteen. Kilpailukyvyn säilyttämisen takia Suomessa on tarve karsia byrokratiaa ja sääntelyä. Tällä esityksellä mennään väärään suuntaan. Pelkomme on, että tämä tulee vähentämään niin metsänomistajien kuin puun käyttäjien kiinnostusta metsien täysimääräiseen käyttöön, sanoo Peltola.

- Suomen metsävarat mahdollistavat puun kestävän käytön lisäämisen sekä metsäteollisuudessa, energian tuotannossa että puuta jalostavan teollisuuden uusissa tuotteissa. Puuta riittää.

- Koneyrittäjät haluavat lisää menestyvää luonnonvaroihin, kuten metsiin perustuvaa teollisuutta Suomeen. Sen eteen on yhteistyössä tehty työtä vuosia. Mutta haluamme myös, että metsävaramme saadaan kestävällä tavalla täysimääräiseen käyttöön eikä vain raaka-ainereserviksi.

toimitusjohtaja Matti Peltola, puh. 040 900 9412
varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola, puh. 040 900 9414

Koneyrittäjien liitto on 2 500:n energia-, maarakennus- ja metsäkonealan koneyrittäjän edunvalvonta- ja työmarkkinajärjestö.