Tiedote 27.8.2014

Koko tieverkko vaatii huomiota

Koneyrittäjät ovat huolissaan rapautuvista kulkuyhteyksistä ja niiden vaikutuksista erityisesti päätieverkon ulkopuolella toimivien yritysten liiketoimintaan sekä siellä asuvien ihmisten elinmahdollisuuksiin. Tiemäärärahojen kohdentaminen näyttäviin rata- ja päätieverkon hankkeisiin ei pidä Suomea elinvoimaisena.

- On huolestuttavaa, että määrärahaleikkaukset heikentävät liikenneväylien kuntoa, totesi Koneyrittäjien liiton varapuheenjohtaja Markku Suominen.

- Kyyti on melko kylmää, kun liikenne- ja viestintäministeriö itse toteaa, että päällystettyjen teiden kunto heikentyy sekä keskeisellä tieverkolla että alemmalla tieverkolla ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa.

- Tiestön peruspalvelutaso on merkittävä asia koko maan elinkelpoisuudelle ja kilpailukyvylle. Alemman tieverkon seutu- ja yksityistiet sekä metsätiet ovat elintärkeitä esimerkiksi metsä-, energia- ja elintarviketeollisuudelle sekä maataloudelle.

Vuoden 2015 talousarvioesitys ei ainakaan helpota tieverkoston tilaa, sillä siinä on tienpitoon varattu 522 miljoonaa euroa. Tästä summasta käytetään vain noin kuudesosa tiestön rakenteiden, kuten siltojen perusparantamiseen. Loppusumma jaetaan pääväylien ja pientieverkoston hoidon- ja kunnossapidon kesken.

Myös yksityisteiden valtionavun tippuminen 3 miljoonaan euroon tulee näkymään yksityisteiden kunnossa. Vuosina 2009–2011 puuhuollon turvaamiseksi myönnetty 10 miljoonan euron vuosittainen ylimääräinen määräraha auttoi käynnistämään useampia yksityisteiden perusparannuksia. Nyt ehdotetusta 3 miljoonan euron määrärahasta 2 miljoonaa menee lauttapaikkojen tukemiseen ja vain yksi miljoona jää teille. Yhdellä miljoonalla eurolla ei perusparannuksia juuri käynnisty.

- Joudumme miettimään uusia ratkaisuja. Koneyrittäjät tukevat ajatusta tiekuntien muuttamisesta suuremmiksi tiestökunniksi, joissa hallinnoitava alue olisi suurempi ja hallinta ammattimaisempaa. Se voisi helpottaa tiestön peruspalvelutason ylläpitoa ja parantaa alueen elinkeinoelämän ja asukkaiden tarpeiden huomioonottamista.

- On muistettava, että teiden kunnossapito on aina edullisempaa kuin niiden perusparannus. Säästämme väärässä paikassa, jos annamme tiestömme rappeutua, Suominen muistuttaa.

Suominen huomauttaa, että tiestöön sijoitetut rahat on nähtävä investointina. Hyväkuntoiset tiet ja väylät takaavat tavaroiden ja ihmisten liikkumisen kilpailukykyisesti ja turvallisesti. Tämä näkyy tulevaisuudessakin hyvinvoinnin tasaisempana jakautumisena.

varapuheenjohtaja Markku Suominen, puh. 0440 794 977
toimialapäällikkö Markku Leskinen, puh. 040 9009 413

Koneyrittäjien liitto on energia-, maarakennus- ja metsäkonealan koneyrittäjien valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.