Tiedote 27.8.2014

Kotimaisesta energiasta lisää työpaikkoja – nyt tarvitaan päätöksiä

Suomeen olisi mahdollista saada lisää investointeja ja tuhansia työpaikkoja kotimaisen energian kilpailukykyä parantamalla. Sekä Kataisen hallitus kehysriihessään että Stubbin hallitus ohjelmassaan ovat tunnistaneet kotimaisen energian polttoainetuotannon vaikeudet. Ratkaisumallit ovat jo olemassa sekä turpeen että puun energiakäytön kitkatekijöiden poistamiseksi. Enää tarvitaan korjaavat päätökset. - Nopeimmin vaikuttava keino on keventää turpeen verotusta ja samalla nostaa metsähakkeen tukea. Näin elvytetään työllisyyttä ja taloutta kotimaisen energian avulla, sanoo Koneyrittäjien energiavaliokunnan puheenjohtaja Marko Nummijärvi.

Metsähakkeen tukea on leikattu, koska se on kytköksissä turpeen verotasoon. Turpeen veron korotukset ovat heikentäneet myös puun asemaa energiantuotannossamme. Puulla tuotetun energian tukien leikkausten vuoksi uusiutuvaa puusähköä korvataan kivihiilellä tuotetulla sähköllä. Kivihiilellä korvautunut määrä vastaa jo Suomen koko tuulivoiman tuotantomäärä. Energiapuumarkkinoita on sotkenut lisäksi energiapuun korjuuseen liittyvien tukien muotoon, voimassaoloon ja tukitasoon liittyvä epävarmuus.

- Tälle itseään vahvistavalle negatiiviselle kierteelle on tultava loppu. Turpeen vero ja metsähakkeen tuki on saatava kilpailukykyiselle tasolle, vaatii Nummijärvi.

Kotimaisen turpeen käyttö on muutaman viime vuoden aikana vähentynyt ja turvetuotanto on vaikeutunut johtuen muun muassa lupasumasta. Samalla on menetetty työpaikkoja ja palkkatuloja. Turpeen kilpailukykyä on heikentänyt myös se, että sen vero on yli kaksinkertaistunut vuoden 2011 alusta lukien. Monissa energiantuotantolaitoksissa turvetta on jouduttu korvaamaan muilla polttoaineilla kuten kivihiilellä.

- Tarvitsemme myös muutoksia turpeen luvitusehtoihin ja tehokkaamman lupaprosessin, jotta saamme uusia alueita tuotantoon. Luvitusta on nopeutettava ja uusia parhaimman vesienkäsittelytekniikan tuotantoalueita on saatava käyttöön.

Kotimaisten kiinteiden polttoaineiden käyttö on antanut työtä yli 16 000 suomalaiselle ja samalla se on parantanut Suomen energiaomavaraisuutta.  Kilpailukyvyn menettämisen takia suuri osa kotimaisen energian tuotannon työpaikoista on nyt uhattuna, vaikka meillä olisi päinvastoin mahdollisuus lisätä työpaikkoja entisestään.

- Uhkana on puu- ja turve-energian hankintaketjujen ja osaamisen katoaminen. Ketjujen toimivuus on rakennettu energia-alan pk-yrittäjien varaan. Mikäli näiltä murennetaan terveen yritystoiminnan edellytykset ja ketjut ajetaan kannattamattomina alas, niiden ylösajaminen voi olla tekemätön paikka.

- Meillä ei ole varaa olla hyödyntämättä kotimaisia polttoaineitamme. Niiden avulla tuotamme hyvinvointia kautta Suomen, Nummijärvi toteaa.

Marko Nummijärvi, energiavaliokunnan puheenjohtaja, puh. 0400 885 029
Matti Peltola, toimitusjohtaja, puh. 040 900 9412
Simo Jaakkola, varatoimitusjohtaja, puh.040 900 9414

Koneyrittäjien liitto on 2500:n energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.