Tiedote 26.5.2014

Koneyritysten tulos koheni

Yleisestä taloustilanteen heikkoudesta huolimatta Koneyrittäjien liiketulos on kohentunut hieman vuoden takaiseen verrattuna. Palkkakorjattu tulostaso nousi kaikilla Koneyrittäjien toimialoilla: energia-, maarakennus- ja metsäkonealoilla. Tiedot käyvät ilmi Koneyrittäjien liiton tekemästä tuloskyselystä jäsenyrityksilleen.  Kysely koski koneyritysten vuoden 2013 tuloksentekoa.

Koneyritysten mediaaniliikevaihto maarakennusalalla oli noin 179 000 euroa ja metsäalalla 680 000 euroa. Mediaaninettotulosprosentti oli maarakennusalan yrityksillä 1,4 % ja metsäkonealan yrityksillä 2,9 %. Vuotta aiemmin tehdyssä kyselyssä mediaaninettotulosprosentti oli maarakennusalalla 1,1 % ja metsäkonealan yrityksissä 1,7 %.

- Vaikka urakointihinnat eivät juuri ole muuttuneet, koneurakoinnin kustannusten kasvun taittuminen on helpottanut koneyritysten tilannetta. Toivottavasti tulospohjat on nyt nähty ja suunta kääntyy kohti terveempää tulostasoa, toteaa Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola.

- Puunkorjuupalveluiden kysyntä oli menneenä vuonna hyvä ja hakkuumäärä oli historian toiseksi suurin.

- Maarakennusalalla tuloksentekoa vaikeutti edellisen vuoden tapaan kaupunkien ja kuntien investointien väheneminen. Yksityistenkin investointien selkeä väheneminen on ajanut maarakennusalan yritykset kovaan hintakilpailuun, Jaakkola kertoo.

Koneyrittäjien toimialoista metsänparannus- ja turveala tekivät tappiota, vaikka tulokset paranivat edellisestä. Metsänparannusalalla nettotulosprosentti oli -13,3 % ja turvealalla -0,3 %. Edellisessä, vuosi sitten tehdyssä kyselyssä metsänparannusalan nettotulosprosentti oli -19.9 % ja turvealan -13,1 %. Mediaaniliikevaihto metsänparannusalalla oli tämän vuoden kyselyssä noin 100 000 euroa ja turvealalla 347 000 euroa.

- Turvealan pienempi tappio johtui viime kesän paremmasta tuotantosäästä. Korjuukeleissä oli tuolloinkin alueellisia eroja ja turvealan tuloksenteko riippuu yhä edelleen paljon säästä.

- Metsänparannusalalla huomataan palkkakorjauksen jälkeen, että yrittäjien tekemää työtä ei ole riittävästi otettu huomioon urakoiden hinnoissa. Yrittäjän oman työn hinnoittelu on erityisen tärkeää pienissä metsänparannusyrityksissä, joissa yrittäjä saattaa olla yrityksen ainoa työntekijä, Jaakkola sanoo.

Kysely tehtiin maaliskuussa ja se kattoi Koneyrittäjien liiton maarakennus-, metsäenergia-, metsäkone-, metsänparannus-, ja turvealat. Kaikkiaan tuloskyselyyn vastasi 221 jäsenyrittäjää. Aineistoon tehtiin palkkakorjaus, jolla huomioidaan yrittäjän työpanoksen osuus tunnusluvuissa.

Lisätietoja:  Simo Jaakkola, varatoimitusjohtaja, puh. 040 900 9414