Tiedote 26.2.2014

Turpeen veronkorotuksista luovuttava kehysriihessä; polttonesteiden verotukseen ei syytä kajota

Yritystoiminnan edellytykset, työllisyys ja vaihtotaseen parantaminen on nostettava kehysriihessä keskiöön. Näiden kannalta vahingollisesta turveveron korotuksesta ensi vuoden alussa on luovuttava ja samalla todettava polttonesteiden veronkorotustie loppuun käydyksi, vaatii Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola.

Jo tehdyt turpeen veronkorotukset ovat osaltaan johtaneet huolestuttavan voimakkaaseen kivihiilen käytön lisääntymiseen energian- ja lämmöntuotannossa. Tällainen Suomen ja suomalaisten kannalta kielteinen kehitys on saatava päättymään.

Hallituksen tulee asettaa kehysriihessä kotimainen energia tuontienergian edelle.  Aluksi on peruttava turpeen verotukseen ensi vuoden alusta voimaantuleviksi päätetty korotus. Se on vähintä, mitä voidaan tehdä, toteaa Peltola.

Lisäksi pitää saada varmuus, miten metsähaketta tuetaan tulevien kahden vuoden aikana. Nykytilanne, jossa vuoden 2015 tukien kohtalo on täysin auki, tekee tarvittavan raaka-aineen oston käytännössä lähes mahdottomaksi. Lämmityskauden 2015-16 raaka-aineostojen tulisi olla täydessä vauhdissa jo nyt, jotta raaka-aine ehditään ajoissa korjata ja se ehtii kuivua ajallaan.

Tuotannollista toimintaa ei tule enempää rasittaa polttonesteiden veronkorotuksilla. Esimerkiksi työkonepolttoaineiden veronkorotukset koituisivat uusiutuvia ja kotimaisia raaka-aineita käyttävän energia- ja metsäteollisuuden lisärasituksiksi. Valtio ja kunnat kärsisivät polttoaineiden veronkorotuksista myös, kun niiden kustannukset teiden hoidossa ja kunnossapidossa kasvaisivat. Myös asumisen kiinteistönhoitokulut lisääntyisivät. Kun otetaan huomioon julkisen talouden tila ja se, että luontojaan työkonekäytössä polttoainekulutus pyritään minimoimaan, julkisuudessa olleet ympäristöjärjestöjen esitykset polttonesteiden verokantojen muutoksista ovat perusteettomia ja vastuuttomia.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Matti Peltola, puh. 040 900 9412