Tiedote 25.10.2014

Koneyrittäjien Piirainen:
Polttoöljyn valmisteverosta palautusta työkonekäyttäjille

Polttoöljyn valmisteveronpalautus työkonekäyttäjille edistäisi kotimaisen energian käyttöä ja kansallista biotalousstrategiaa, totesi puheenjohtaja Asko Piirainen avajaispuheessaan Koneyrittäjien 45. liittokokouksessa Hämeenlinnassa. Valmisteveronpalautus työkonekäyttäjille olisi perusteltua myös maa- ja vesirakentamisessa.

Piirainen ehdotti polttoöljyn valmisteveron palautusjärjestelmää työkonekäyttäjille. Järjestelmä on jo olemassa maataloudessa ja sen käyttöönotto myös työkonekäytössä olisi perusteltua.

- Vastaava menettely olisi perusteltua muussakin yhteiskuntaa palvelevassa polttoaineen työkonekäytössä, kuten maa- ja vesirakentamisessa mukaan lukien teiden ylläpito, sekä muussa kuin tieliikenteessä käytettävissä ajoneuvoissa.

Polttoaineen korkea valmistevero nostaa konetyön kustannuksia ja vaikeuttaa sitä kautta uusiutuvien kotimaisten energiaraaka-aineiden käyttöä. Verorasitus ulottuu myös julkiseen talouteen esimerkiksi teiden kunnossapidon ja korjauksen työkustannusten nousun kautta. Palautejärjestelmällä nämä haitat pienenisivät.

Piiraisen ehdotuksessa valmisteveronpalautukseen olisivat oikeutettuja metsätaloudessa toimivat yritykset, maarakennusyritykset sekä turvetyömailla käytettävät traktorit.

- Kun aines- ja energiapuun korjuussa käytetään työkonekäytössä yli 100 miljoonaa lit-aa moottoripolttoöljyä, malli mahdollistaisi yli 15 miljoonan euron piristysruiskeen uusiutuvan raaka-aineen käytön edistämiseen niin energiantuotannossa kuin metsä-teollisuudessakin. Mikä parasta, malli olisi kilpailuneutraali aines- ja energiapuun korjuun osalta, jolloin tästä ei tarvitsisi peistä taittaa, Piirainen sanoi.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja Asko Piirainen, puh. 0500 685 284
Toimitusjohtaja Matti Peltola, puh. 040 9009 412

Koneyrittäjien liitto on 2500:n energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valta-kunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.