Koneyrittäjien metsävaliokunta: Koneet seisovat loppuvuonna – puunhankinnan ohjausta kehitettävä

03.12.2015 klo 17:00

Iso osa puunkorjuukalustosta seisoo joulukuussa. Koneyrittäjien kyselyn mukaan puunkorjuukaluston käyttöaste on keskimäärin 60–70 prosenttia. Jouten ovat erityisesti isoille metsäteollisuusyhtiöille urakoivien koneet. Tänä vuonna hakkuutahti on tempoillut edestakaisin kiihdytyksestä jarrutukseen aiempaa rajummin. Se syö koneyritysten kannattavuutta merkittävästi, mikä pahentaa ennestään lujilla olevaa taloudellisesta tilannetta koneyrityksissä. Koneyrittäjät odottavat asiakastaholta parempaa hakkuumäärien hallintaa, sillä se määrittää hakkuutahtia Suomessa.

Puunkorjuualan taloudellinen kehitys on ollut huonoa jo usean vuoden ajan. Kannattavuus on ollut viimeiset kolme vuotta heikohko. Syksyllä julkaistun selvityksen mukaan palkkakorjattu liiketulos on ollut 2–3 prosentin tasoilla vuodesta riippuen. Koneyrittäjien markkinatilannekysely puolestaan kertoo, että puunkorjuuyritysten kassatilanne on kireä.

Teollisuuden hakkuupalveluiden kysyntä on vaihdellut kuluneen vuoden aikana suuresti ja loppuvuodelle metsäteollisuusyritykset ovat ilmoittaneet suurista hakkuuseisokeista. Viime kuussa tehdyn kyselyn mukaan puunkorjuun konekapasiteetista on joillakin asiakastahoilla loppuvuonna käytössä vain runsaat 40 prosenttia ja parhaillakin asiakastahoilla noin 85 prosenttia.

Suomeen on niin paljon puunkorjuun konekapasiteettia, että tulevien kasvavien hakkuumäärien teko ei tule olemaan ongelma.

- Koneita ja myös henkilökuntaa on jo riittävästi merkittäväänkin hakkuumäärän lisäykseen, toteaa Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola.

Syksyn markkinatilannekysely kertoo, että yhä useampi yritys on joutunut turvautumaan erilaisiin maksujärjestelyihin tiukan kassatilanteen vuoksi jo ennen loppuvuoden seisokkeja. Yrittäjät ovat joutuneet aiempaa enemmän siirtämään ja viivästyttämään laskujen maksua sekä järjestelemään lainojaan uudelleen. Loppuvuoden hakkuurajoitukset puunkorjuussa pahentavat yritysten tilannetta entisestään.

- Jos teollisuuden puunkäyttö ja hakkuut kotimaassa lisääntyvät parin vuoden sisällä luvatusti, korjuu kyllä onnistuu nykykalustolla ja henkilöstöllä, jos meillä vain on elinvoimaisia yrityksiä jäljellä. Niiden olemassaolo vaarantuu nykymenolla. Teollisuuden tempoileva toiminta, korjuun pysäyttävät seisokit ja hinnanalennuksiin pakottaminen nakertavat yrityksiä pahasti. Teollisuus myös hyödyntää ylikapasiteettitilannetta surutta urakointisopimuksista neuvoteltaessa. Yrittäjät edellyttävät parempaa resursointia ja resurssien käytön hallintaa sekä vastuullisempaa sopimuspolitiikkaa asiakkailtaan.

Lisätietoja:   Simo Jaakkola, varatoimitusjohtaja, puh. 040 9009 414

Koneyrittäjien liitto on 2 500:n energia-, maarakennus- ja metsäkonealan koneyrittäjän edunvalvonta- ja työmarkkinajärjestö.