Koneyrittäjien Peltola: Tolkkua traktorimääräyksiin

19.11.2015 klo 10:41

Traktorin työkonekäytössä ei tule jatkossakaan vaatia kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyyttä. Kun yleisesti julistetaan, että tarpeetonta säätelyä halutaan karsia, ei samanaikaisesti tule lainsäädännöllä lisätä traktorin kuljettamisen byrokratiaa, vaatii Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola.

Myös Suomessa valmistaudutaan ns. nopeiden traktorien käyttöönottoon ja eduskunnassa käsitellään parhaillaan traktorin kuljettajan ajokorttivaatimuksia. Tässä yhteydessä testataan, halutaanko turhia normeja todella purkaa vai päinvastoin lisätä.

Voimassa olevan säännöstön mukaan traktorin kuljettaminen vaatii joko T- tai LT-kortin. Kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyyttä ei vaadita traktorinkuljettajalta silloin, kun kyse on maa- tai metsätalouden kuljetuksista tai traktorin työkonekäytöstä. Tosin valvontaviranomaiset ovat olleet tulkinnallisesti ulottamassa ammattipätevyysvaatimuksia jopa liikennetraktoreiden työkonekäytölle.

Tulevien nopeidenkin traktorien ajamiseen tarvittava ajokortti tulee saada nimenomaan kyseiseen ajoneuvoon perustuvalla harjoittelulla eikä kuten nyt lakiesityksessä esitetään, vaatimalla CE- eli rekkakorttia. On käsittämätöntä, että toisaalta nopean traktorin ajoa pidetään vaativana ja kuitenkin sen voisi saada ajamatta metriäkään kyseisellä traktorilla. Samalla logiikalla urkuharmonilla suoritettaisiin haitarinsoiton opettajalta vaadittava diplomityö.

Traktorinormistolla on erittäin suuri vaikutus eri maaseutu- ja koneurakointialojen mahdollisuuteen työllistää nuoria niin kesätöissä, työharjoittelussa, oppisopimuskoulutuksessa kuin ihan vakituisestikin. Työturvallisuussäännökset rajaavat nuorten käyttöä traktorinkuljettajina siten, että alle 18-vuotias saa ajaa vain sellaisia ajoja, joihin hänellä on riittävä ammattitaito ja kokemus.

Jos traktorinkuljettajalta vaaditaan kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyyttä, asetetaan nuorelle ensinnäkin vaatimus 280 tunnin ammattiopinnoista, jotka eivät mitenkään liity traktorin työkonekäyttöön, ja toisaalta saatetaan eri ajoneuvojen kuljettajat eriarvoiseen asemaan asettamalla sama vaatimus aivan erilaisten ajoneuvojen käytölle.

Toimivat siirtymäsäännöt ovat myös tarpeen uudistuksessa. On tarpeetonta byrokratiaa, jos yli 20 vuotta samalla traktorilla maa- ja metsätalouden kuljetuksia suorittaneelta henkilöltä vaadittaisiin LT-kortin saamiseksi uusi teoria- ja ajokoe aiemman ajo-oikeuden turvaamiseksi, kun asia voidaan ratkaista pysyttämällä saavutetut ajo-oikeudet toimivilla siirtymäsäännöillä.

Eduskuntakäsittelyssä traktorisäännösten valuviat ovat vielä korjattavissa, mikäli työllistäminen asetetaan etusijalle suhteessa byrokratiaan, toteaa Peltola.

Lisätietoja toimitusjohtaja Matti Peltola, puh. 040 9009 412

Koneyrittäjien liitto on 2500:n energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.