Luokkamäki: Alempi tiestö kuntoon

13.11.2015 klo 09:43

Biotalouden kasvu jää haaveeksi, mikäli alemman tieverkon kuntoa ei paranneta, sanoi Koneyrittäjien metsänparannustyöryhmän puheenjohtaja Harry Luokkamäki Metsänparannuspäivässä 13.11.2015 Tampereella.

Alempiasteisen tiestön kunto on biotaloudessa oleellinen tekijä, sillä kumipyörillä kulkevat niin biotalouden kasvavat puuvirrat metsästä tehtaille kuin puunkorjuuseen tarvittavat työkoneet ja työntekijät metsiin. Suurimmat arviot puun käytön lisäyksestä tulevina vuosina ovat jopa 15 miljoonaa kuutiometriä ainespuuta ja tämän päälle energiapuun käytön kasvu. Kyse on jopa 25–30 prosentin kasvusta nykytilanteesta.

- Tästä syystä alemman luokan tiestön parantaminen on yksi tärkeimmistä toimista kansallisen biotalousstrategian tavoitteiden saavuttamiseksi ja puuntarpeen tyydyttämiseksi, totesi Luokkamäki.

- Vaikka tiestön korjausvelan taittamiseen on myönnetty 600 miljoonaa lisärahoitusta vuosille 2016–2018, monet pelkäävät, etteivät rahat ohjaudu riittävässä määrin alemmalle tieverkolle. Tähän ei Suomella ja sen kasvavalla biotaloudella ole varaa.

Tiestöä on parannettava nykykaluston vaatimuksia vastaavaan kuntoon. Kiireellisimpiä perusparannuskohteita ovat painorajoitetut sillat sekä painorajoitusuhan alla olevat tieyhteydet.

- Ei ole tarkoituksenmukaista, että metsäkoneiden työmaalle saamiseksi joudutaan painorajoitusten takia turvautumaan kiertoreitteihin tai ettei raakapuun kuljetuksissa voida hyödyntää lain sallimia mittoja ja massoja. Kansainvälinen kilpailukykymme kärsii tiestön huonokuntoisuuden vuoksi, summasi Luokkamäki.

Kestävän metsätalouden rahoituslain (Kemera-lain) ehtoja ollaan muuttamassa ja leikkaukset näyttävät kohdistuvan myös metsäteiden perusparannukseen ja uusien teiden rakentamisen rahoihin.

- Tuen määrä on säilytettävä sellaisena, että varsinkin pistemäisten parannuskohteiden, kuten siltojen, korjaaminen olisi mahdollista. Yksittäiselle metsänparannushankkeelle myönnettävän tuen täytyisi myös olla riittävän suuri suhteessa kokonaiskustannuksiin, jotta töiden toteutus olisi houkuttelevaa.

metsänparannustyöryhmän puheenjohtaja Harry Luokkamäki, puh. 400 362 433
metsäasiantuntija Timo Makkonen, puh. 040 9009 422

Koneyrittäjien liitto on 2 500:n energia-, maarakennus- ja metsäkonealan koneyrittäjän edunvalvonta- ja työmarkkinajärjestö.