Koneyrittäjien liittokokous: Normien purussa riittää vielä työsarkaa

17.10.2015

Hallitusohjelmaan kirjattu normien purku on lähtenyt kiitettävän rivakasti liikkeelle, mutta työsarkaa on todella paljon. Esimerkiksi Metsään.fi-palvelun maksun poisto purkaisi turhaa hallinnointia. Lisäksi maksuttomuudella säästettäisiin toimijoiden kustannuksia ja luotaisiin mahdollisuuksia uudelle liiketoiminnalle ja kilpailulle. Maksun poisto olisi toteutettavissa pelkällä maa- ja metsätalousministeriön omalla päätöksellä.

Metsään.fi-palvelu on julkisin varoin rakennettu ja niillä sitä kehitetään. Toimijoille palvelu on maksullinen, mikä aiheuttaa kitkaa palvelun käytön leviämisessä. Jos toimijoiden maksut poistettaisiin, palvelutarjonta kehittyisi ja kilpailu metsäpalvelumarkkinoilla edistyisi.
Vapaasti käytettävissä oleva palvelu antaisi kokonaan uuden tyyppisille toimijoille (esim. mobiili- tai verkkosovellusten kehittäjät) mahdollisuuden rakentaa palveluliiketoimintaa avoimeen tietovarantoon perustuen. Metsäpalvelumarkkinoilla potentiaalisia toimijoita ovat kone-, metsuri-, suunnittelu- ja vastaavat yritykset, jotka ovat kooltaan usein mikroyrityksiä. Näille yrityksille maksullisuus on kynnys palvelun käyttöönotolle.

Palvelun maksuttomuus tukisi hallitusohjelman ja metsästrategia 2025:n tavoitteita. Hallituksen tavoitteena on rakentaa digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö sekä lainsäädäntötoimin edistää uuden teknologian, digitalisaation ja uusien liiketoimintakonseptien käyttöönottoa. Metsästrategia 2025:n tavoitteena on kehittää Metsään.fi-palvelusta avoin tiedonvälitys- ja asiointiportaali, joka tukee metsätalousyrittäjyyttä, kustannustehokasta toimintaa sekä metsäpalvelumarkkinoiden kasvua.

Valtion ensi vuoden talousarviossa Suomen metsäkeskuksen tulostavoitteeksi on asetettu Metsään.fi-palvelun yrityskäyttäjien määrän kasvattaminen 300 yrityksestä 350:een.

Maksuilla kerättäneen vajaa kaksisataa tuhatta euroa. Suomen metsäkeskuksen valtionapu on 40 miljoonaa euroa ja pelkästään maksullisuuden aiheuttama hallinnollinen työ metsäkeskukselle ylittänee selvästi saadun maksun. Puhumattakaan, että arviolta yli 10 miljoonaa maksanut järjestelmä on vajaakäytössä.

Maksuttomuudessa ei voi olla kyse kielletystä yritystuesta, koska tieto olisi kaikille avointa. Jos toisin olisi, silloin myös yleisen tieverkon käyttö olisi kiellettyä yritystukea.

Asko Piirainen, puheenjohtaja, puh. 0500 685 284
Matti Peltola, toimitusjohtaja, puh. 040 9009 412

Koneyrittäjien liitto on 2500:n energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.