Liittovaltuusto: Investoinnit erotettava syömävelasta

24.04.2015 klo 15:27

Liikenneinvestointien rahoitukseen on otettava mallia Ruotsista ja pystyttävä erottamaan liikenneinvestoinnit syömävelasta, vaati Koneyrittäjien liittovaltuusto 24.4.2015 Helsingissä.

Parlamentaarinen korjausvelkatyöryhmä totesi yksimielisessä raportissaan väylillämme olevan yli 2,4 miljardin korjausvelan ja esitti yhteensä 200 miljoonan euron vuotuista lisäpanostusta väyliimme. Väylästön lisärahoitus onnistuu varmemmin, kun otamme käyttöön uudenlaiset rahoitusmallit.

Esimerkiksi Ruotsissa jaksotetaan väyläinvestointien menoja käyttämällä valtion sisäistä lainamallia. Siinä väyläinvestointien menot jaksotetaan investointien elinkaareen suhteutettujen poistojen avulla. Näin Ruotsi hyödyntää valtion luottokelpoisuuteen perustuvan alhaisen koron. Näitä eri rahoitusvaihtoehtoja on tarkasteltu muun muassa PTT:n Liikenneverkko ja kansantalous -julkaisussa.

Suomessa valtion talouteen on muodostettava tase, eikä enää pidä toimia nykymallilla, jossa investoinnit ja kulutusmenot katetaan samasta rahoituslähteestä.

Suomella ei ole Koneyrittäjien mielestä varaa siihen, että väyläverkon annetaan rapautua käsiin, vaan toimiva väylästö on nähtävä yhtenä kaiken hyvinvoinnin perustekijöistä. Esimerkiksi kasvavan biotalouden tuottaman lisääntyvän hyvinvoinnin nimeen vannotaan. Biotalous perustuu metsien kasvavaan käyttöön ja kilpailukykyiseen tuotantoon. Ne eivät ole mahdollisia ilman toimivaa väylästöä.

puheenjohtaja Asko Piirainen, puh. 0500 685 284
toimitusjohtaja Matti Peltola, puh. 040 900 9112

Koneyrittäjien liitto on 2500:n energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.