Koneyrittäjien Suominen: Aika investoida verkostoihin

20.03.2015 klo 10:03

Asiakkaiden arkuus investoida maarakennusalan töihin tuntuu alan Koneyrittäjien arjessa. Tuore kysely kertoo, että tarjouspyynnöt ovat vähentyneet ja eletään säästöbudjettien aikaa, vaikka samaan aikaan pahasti rapautuneissa verkostoissamme lymyää aikapommi. Nyt olisi otollinen aika investoida yhteiskunnan toiminnan kannalta elintärkeisiin verkostoihin ja niiden kuntoon, totesi varapuheenjohtaja Markku Suominen Koneyrittäjien Maarakennuspäivillä Joensuussa.

Koneyrittäjien liiton jäsenilleen tekemän markkinatilannekyselyn mukaan maarakennusalan töiden tarjouspyynnöt näyttävät vähentyneen vuoden takaisesta paikoin jopa kolmanneksella. Kyselyn vastauksista paistaa myös asiakkaiden arkuus investoida alan töihin.

- Hiljaiselon ja näennäissäästämisen sijaan nyt olisi mitä otollisin aika panostaa vesi- ja viemäriverkostojen saneeraukseen ja tiestön kuntoon, kun maarakennusalalla on käytettävissä resursseja ja osaamista, sanoi Suominen.

Vesi- ja viemäriverkostomme keski-ikä on korkea. Nykyiseen vesi- ja viemäriverkostojen saneerausmäärään verrattuna todellisen saneeraustarpeen on arvioitu olevan noin 2-3-kertainen, jotta näiden verkostojen saneerausvelka saataisiin poistettua kymmenessä vuodessa.

Tieverkon huono kunto näkyy päivittäin kaikille tienkäyttäjille, mutta tiestön rapautuminen ja välityskyvyn väheneminen vaikuttaa myös piilevämmin koko maan kilpailukykyyn logistiikkakustannusten kasvun kautta. Parlamentaarinen korjausvelkatyöryhmä arvioi raportissaan joulukuussa, että liikenneverkon korjausvelan kasvun pysäyttäminen vaatisi perusväylänpitoon lisärahoitusta 100 miljoonaa euroa vuodessa nykytasoon verrattuna. Korjausvelan vähentäminen vaatii tämän lisäksi lisärahoitusta vähintään 50 miljoonaa euroa vuodessa. Tällä yhteensä 150 miljoonan vuotuisella rahoitustason nostolla liikenneverkon korjausvelka saataisiin 12 vuodessa pienenemään nykyisestä 2,4 miljardista eurosta 1,9 miljardiin euroon.

- Työtä korjausvelan kasvun taittamiseksi on kaikissa yhteiskunnan tärkeissä verkostoissa. Niukkuuden aikoina rahoitusta on vaikea löytää, mutta on ymmärrettävä, että menoerän sijaan kyse on investoinnista kansalliseen kilpailukykyyn, kansalaisten hyvinvointiin ja ylipäänsä yhteiskunnan toimivuuteen.  Onko meillä muka varaa antaa rakennetun ympäristömme rapautua entisestään?

Lisätietoja:  varapuheenjohtaja Markku Suominen, puh. 0440 794 977

Koneyrittäjien liitto on 2 500:n energia-, maarakennus- ja metsäkonealan koneyrittäjän edunvalvonta- ja työmarkkinajärjestö.