Tiedote 17.6.2014

Kotimaisesta energiasta lisää työpaikkoja

Järjestöt muistuttavat, että Suomeen olisi mahdollista saada lisää investointeja ja lisää työpaikkoja kotimaisen energian kilpailukykyä parantamalla. Tarvitsemme muutoksia turpeen luvitukseen ja myös turpeen vero ja metsähakkeen tuki on saatava kilpailukykyiselle tasolle.

Kotimaisen turpeen käyttö on viime aikoina merkittävästi vähentynyt. Monissa energiantuotantolaitoksissa turvetta on jouduttu korvaamaan muilla polttoaineilla kuten kivihiilellä, johtuen muun muassa lupasumasta uusien turvetuotantoalueiden perustamiseen liittyen.

Metsähakkeen tuen leikkausten vuoksi uusiutuvaa puusähköä on jo korvautunut ja on korvautumassa lisää kivihiilellä tuotetulla sähköllä. Korvautunut määrä vastaa Suomen koko tuulivoiman tuotantomäärää.

Myös turpeen kilpailukyky on merkittävästi heikentynyt turpeen veron yli kaksinkertaistuttua vuoden 2013 alusta lukien. Tämä on samalla leikannut metsähakkeen tukea.

Edelleen ympäristönsuojelulain kokonaisuudistuksessa hyväksytty ns. turvepykälä sekä turpeen veron kiristäminen lisäisivät entisestään painetta siirtyä kotimaisesta turpeesta fossiilisiin tuontipolttoaineisiin.

Suunta olisi käännettävissä

Turvetoimiala on investoinut mittavasti turvetuotannon vesiensuojelutoimenpiteisiin. Uusilla tuotantoalueilla vesiensuojelu pystytään järjestämään tehokkaimmin.

Jo nyt metsähakkeen ja turpeen käyttö tuo työpaikan yli 16 000 suomalaiselle. Samalla kotimaisen energian hyödyntäminen parantaa Suomen energiaomavaraisuutta.  Kilpailukyvyn menetys uhkaa isoa osaa työpaikkoja samalla, kun meillä olisi mahdollisuus lisätä työpaikkoja entisestään.

Nopeasti vaikuttava keino on oleellisesti keventää turpeen verotusta ja samalla nostaa metsähakkeen tukea.

Kivihiilen verottamisella tilannetta ei voi ratkaista, koska EU-sääntöjen mukaan sähkötuotannon polttoaineita ei voida verottaa.  Kivihiilen lisäverottaminen lämmöntuotannossa heikentäisi entisestään energiayhtiöiden taloutta ja niiden mahdollisuuksia investoida kotimaiseen energiantuotantoon.

Turvetuotannon luvitusta on nopeutettava ja uusia parhaimman vesienkäsittelytekniikan tuotantoalueita on saatava käyttöön.

Jyrki Peisa, toimitusjohtaja, Bioenergia ry   050 3640836
Jukka Leskelä, johtaja, Energiateollisuus   050 593 7233
Simo Jaakkola, varatoimitusjohtaja, Koneyrittäjät  040 900 9414
Erkki Eteläaho, Neuvottelupäällikkö, METO - Metsäalan Asiantuntijat ry  040 063 6261