Tiedote 10.4.2014

Koneyrittäjien Peltola:
Kemera-tuissa haettava vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta

Kemera-tukien uudistamisesta on saatu työryhmäesitys, joka luo hyvän pohjan jatkovalmistelulle. Jatkossa tulee vielä käydä tarkemmin läpi tukien vaikuttavuutta, jotta järjestelmästä saadaan kustannustehokas, toteaa Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola.

Valtion tuet toimivat sekä metsänparannushankkeissa että energiapuun hankinnassa käynnistävänä voimana. Tukeen investoidut rahat saadaan toiminnan käynnistyttyä nopeasti takaisin valtion kassaan erilaisten verojen, kuten arvonlisäveron, polttoaineen valmisteveron ja tuloveron kautta.

Tästä huolimatta tuettavien töiden, tukiehtojen ja tukitasojen tarkistaminen on tarpeen. Nykyisellään tukijärjestelmä on osin kustannustehoton eikä se kannusta tehokkuuden parantamiseen. Tuet myös ohjaavat liikaa palvelutuotantoa ja sen hinnoittelua, totesi Peltola.

Tuettavien töiden priorisointi on välttämätöntä, samoin tukijärjestelmän rakenteellinen uudistus. Tukien tulisi kannustaa tehokkuuteen sekä töiden toteutuksessa että tukien hallinnoinnissa. Tuettavien hakkeiden minimikoko on optimoitava riittävän suureksi, jotta tuet olisivat kustannustehokkaita ja vaikuttaisivat mahdollisimman hyvin kansallisten työmäärätavoitteiden saavuttamiseen. Tuettavan hankkeen minimikokoa voi pienentää esimerkiksi halu varmistaa hankkeen ympäristösuojelutekijöiden huomioon ottaminen, kuten esimerkiksi kunnostusojituksessa. Tukitason enimmäismäärä pitää optimoida hakien mahdollisimman suurta valtakunnallista käsittelyalaa, ei pyrkien maksimaaliseen tukeen metsänomistajatasolla.  Tuen enimmäismäärien tulee olla prosentuaalisten tukien sijaan euromääräisiä, jotta ne kannustaisivat kustannustehokkuuteen ja toiminnan kehittämiseen.

- Kaupallisesti kannattaviin hakkuisiin kohdistuvat tuet tulee poistaa. Tällainen tuki on juurikäävän torjunnan tuki päätehakkuissa. Tällöin torjuntatukea kasvatushakkuissa voitaisiin laajentaa ja tuen määrää korottaa. Energiapuun osalta tukijärjestelmä tulee vakauttaa ja saada selkeä horisontti ainakin vuoden 2015 loppuun. Samoin tukijärjestelmän muutoksella tulee aktiivisesti luoda kasvualustaa metsäpalveluyrittäjyydelle, muistuttaa Peltola.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Matti Peltola, p. 040 900 9112