Tiedote 8.4.2014

Koneyrittäjien Ruhanen:
Teille kylmää kyytiä kehysriihestä

Liikenneväylien huolestuttavan suureksi paisunutta korjausvelkaa ei tunnuta vieläkään otettavan todesta. Kehysriihessä tierahoista leikattiin kymmenesosa, 100 miljoonaa euroa, vaikka teiden ja siltojen surkeus on ollut jo vuosikaudet kaikkien tienkäyttäjien havaittavissa. – Onko meillä varaa kohdella yhteistä omaisuuttamme näin kaltoin? Nyt säästöiksi ajatellut rahat jouduttaneen tulevina aikoina maksamaan pahimmillaan moninkertaisesti, totesi Etelä-Savon Koneyrittäjien puheenjohtaja Timo Ruhanen puhuessaan yhdistyksen vuosikokouksessa Mikkelissä 8.4.2014.

- Jokainen näkee itse liikkuessaan, miten huonossa kunnossa tiet ovat. Eikä pelkästään teiden vaan myös siltojen huono kunto vaikeuttaa liikkumista ja painavan tavaran kuten puun, hakkeen ja turpeen kuljettamista.

- Siltojen painorajoitukset estävät monesti esimerkiksi metsäkoneiden tai muiden työkoneiden viennin sillan ylitse tai siltojen mataluus estää niiden alituksen, mikä on valitettavan tuttua koneyrittäjille.

- Nyt kun Mikkelissä korjataan valtatie 5:tä, tulee samalla varmistaa sen siltoihin riittävä ali-kulkukorkeus. Nykyisellään nämä sillat aiheuttavat sen, että jopa asuntokatuja joudutaan käyttämään korkeampia työkoneita siirroissa, totesi Ruhanen.

Eduskunta linjasi liikennepoliittisessa selonteossa 2012, että tieinvestoinneista siirrettäisiin vuodesta 2016 alkaen 100 miljoonaa nimenomaan teiden kunnossapitoon. Kehysriihessä tälle linjaukselle viitattiin kintaalla. Tuntuu, että säästöissä ei ole osattu erottaa toisistaan syömävelan taittamista ja tuottavaa investointia elinkeinoelämämme perusedellytyksiin. Elinkeino- ja yritystoiminnalla aikaansaatavilla tuloilla kuitenkin rahoitamme viime kädessä kaikki hyvinvointipalvelummekin.

Ruhasen mukaan oleellista valtion teiden rahoituksessa on se, että kunnossa- ja ylläpitoon käytetyt rahat hyödyttävät elinkeinoelämää ja helpottavat ihmisten liikkumista. Toimivat verkostot ovat osa kilpailukykyä, jota tarvitaan maailmanmarkkinoiden tiukassa kilpailussa pärjäämiseksi.

- Ei tule unohtaa alempiasteista tieverkkoakaan, joka on elintärkeä muun muassa elintarviketuotannolle, metsätaloudelle, puunkorjuulle ja bioenergian tuotannolle. Jatkossa yhä useamman suomalaisen kaukolämpö tuotetaan metsähakkeella, joka lähtee liikkeelle juuri tältä pientieverkolta.

puheenjohtaja Timo Ruhanen, puh. 0500 155 250
toimitusjohtaja Matti Peltola, puh. 040 900 9112

Etelä-Savon Koneyrittäjät ry on Koneyrittäjien liiton jäsenyhdistys.