Tiedote 5.9.2014

Yrittäjänpäivän lahjana lisälaskua pienille rakennusyrityksille

Tänään on Yrittäjänpäivä ja se muistuttaa meitä siitä, että kymmenen viimeisen vuoden aikana suurin osa syntyneistä työpaikoista on syntynyt pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Tämä päivä on myös se päivä, jolloin rakennus- ja maarakennusalalla toimivat yrittäjät menettävät noin vuoden palkan.

- Tänään annetaan ensimmäisen kerran verohallinnolle tietoja, joita heinäkuussa voimaan tullut rakennusalan ilmoitusvelvollisuus vaatii, sanoo toimialapäällikkö Markku Leskinen Koneyrittäjien liitosta.

- Ilmoitusvelvollisuuden kanssa tulivat voimaan myös työturvallisuuslakiin upotetut vaatimukset, jotka käytännössä aiheuttavat kulunvalvonnan järjestämistä joka ainoalle ammattimaisesti toimivalle rakennustyömaalle.

Esimerkiksi 5-10 miljoonan liikevaihtoa tekevälle rakennusyritykselle kustannukset tänä vuonna ovat noin 35 000 euroa sekä 8000 – 30 000 euroa per työmaa. Tämä summa muodostuu erilaisista tuotannonhallinta-, kulunvalvonta- ja työntekijärekisteriohjelmistojen käyttöönotto- ja lisenssimaksuista, koulutuksista, kulunseurantalaitteista, valvonnan henkilökuluista sekä työmaiden aitaamisesta.

- Yrittäjät kuvaavat tilannetta sellaiseksi, että vuosi vuodelta kilpailu on käynyt kovemmaksi, riskit ovat lisääntyneet ja viimeisenä niittinä tuotto on kadonnut. Tosiasia on, että nyt muodostuneita kustannuksia ei saada vietyä hintoihin, kuvailee Leskinen tunnelmia kentältä.

- Koneyrittäjät ovat huolissaan siitä, ajaako tämä huomattava lisäkustannus pienet toimijat kokonaan pois Suomen jo muutenkin keskittyneiltä rakennus- ja maarakennusalan markkinoilta.

Lisätietoja: toimialapäällikkö Markku Leskinen, puh. 040 900 9413

Koneyrittäjien liitto on 2500:n energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.