Tiedote 5.2.2015

Meneekö investoinneilta pohja alta?

Metsähakkeen sähköntuotantotukeen kaavaillut tukirajoitukset olisivat harha-askel väärään suuntaan hakkeen käytön kannalta. Esitetty tukirajoitus murentaa pohjaa tehdyiltä investoinneilta ja jättää lisäinvestoinnit pelkiksi aikomuksiksi.  Nykyinen päästökauppakausi vuoden 2020 loppuun tulee jatkaa jo luodulla tukijärjestelmällä ilman uusia rajoituksia.

Stubbin hallitus on esittänyt, että metsähakkeella tuotetusta sähköstä maksettava tuki puolittuisi, jos metsähake on valmistettu järeän puun hakkuukohteelta saaduista jalostukseen soveltuvista rungonosista. Taustalla on teoreettinen huoli siitä, että puuta ei Suomessa riittäisi teollisuuden tarpeisiin ja että tuki nostaisi kuitupuun hintaa.

- Metsävaramme riittävät kyllä, mutta tämän teoreettisen ongelman perustella ollaan nyt ajamassa todellisia ongelmia metsähakkeen käytölle, totesi puheenjohtaja Asko Piirainen Koneyrittäjien Energiapäivässä Helsingissä.
Tukijärjestelmällä ei ole tähän mennessä voitu osoittaa olevan vaikutusta muuhun puumarkkinaan.

- Valtiovallan ei tule ajaa energiapuuta vain varmuuden vuoksi alas. Kaikki toimijat ovat osoittaneet valmiutta puuttua järjestelmän rakenteisiin, mikäli teoreettiset uhkakuvat toteutuvat, Piirainen sanoi.

Esitetty ylimääräinen kuitupuuta koskeva rajausmalli metsähakkeen sähköntuotantotukeen toimisi käytännössä huonosti. Se vaikeuttaisi energiapuun kauppaa, sen korjuuta ja kuljetusta sekä lisäisi turhaa byrokratiaa. Esityksessä ei ole riittävästi arvioitu rajauksesta johtuvaa lisäkustannusta tuotantoketjun eri vaiheissa. Hankala rajausmalli heikentäisi myös yleisesti kiinnostusta metsävarojemme täysimääräiseen käyttöön, mihin meillä kansakuntana ei ole varaa.
Tukirajaus vetää maton jalkojen alta niiltä, jotka ovat investoineet kotimaisen energian tuotantoon uskoen valtiovallan todelliseen haluun edistää metsähakkeen käytön kasvua ja aitoa pyrkimystä saavuttaa asetettu tavoite 13,5 miljoonaa kuutiometriä vuoteen 2020 mennessä.

Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan vakaata toimintaympäristöä investointien pohjalle.

- Jonkinlaiseen päätösten pysyvyyteen on voitava luottaa. Aiemmin tehdyt päätökset palata tuissa takaisin vuoden 2012 tasolle palauttivat toimijoille uskoa jatkuvuuteen, mutta nyt esitetty tukirajaus sekä ylenpalttinen kiire sen ajamisessa ovat omiaan viemään taas mattoa jalkojen alta. Syytä olisi ottaa aikalisä tukirajauksen suhteen. Kun nykyinen päästökauppakausi 2020-luvun alussa päättyy, on luontevaa arvioida, onko nykymallista aiheutunut sellaisia haittoja, jotka edellyttävät mallin korjaamista ja voidaanko tuolloin tuesta luopua kokonaan, sanoi Piirainen.

Lisätietoja: puheenjohtaja Asko Piirainen, puh. 0500 685 284