Tiedote 4.4.2014

Koneyrittäjien Suominen:
Asiansa hoitavien yritysten taakkaa kasvatetaan liikaa

Velvoitteensa asiallisesti hoitavien yritysten taakka kasvaa jälleen, kun rakennustyömaiden uusi tiedonantovelvollisuus verottajalle astuu voimaan kesällä. Heinäkuun alusta lähtien lisätään rakentamiseen liittyvien tietojen antamista verottajalle. Erilaisten velvoitteiden jatkuva lisääminen yrityksille on trendi, joka on huolestuttanut yrittäjiä jo pidemmän aikaa. –Byrokratian lisääminen kurittaa asiansa hyvin hoitavia yrityksiä ja lisää niissä työtä ja kustannuksia, mutta tuskin pidättelee niitä, jotka ovat tähänkin asti velvoitteitaan kiertäneet. Sopiikin kysyä, onko jatkuva yritysten hallinnollisen taakan ja velvoitteiden lisääminen oikea keino harmaan talouden torjumiseksi. Ongelman taklaamisen maksumieheksi joutuvat ne yritykset, jotka hoitavat velvoitteensa asiallisesti, sanoi varapuheenjohtaja Markku Suominen Koneyrittäjien Maarakennuspäivillä Tampereella.

Harmaan talouden torjunnan nimissä on viime vuosina säädetty paljon uusia velvoitteita yrityksille erityisesti rakennusalalla. Velvoitteiden jatkuva lisääminen rasittaa erityisen paljon pienyrityksiä ja suhteellisesti sitä enemmän, mitä pienemmästä yrityksestä on kyse. Esimerkiksi noin 20 henkeä työllistävässä maarakennusalan yrityksessä pelkästään tämän vuosikymmenen aikana tulleet uudet vaatimukset ja velvoitteet ovat merkinneet noin yhden lisähenkilön lisäkustannusta.

- Noin 20 hengen yrityksessä voi vielä olla mahdollista kasvattaa konttorihenkilökunnan määrää, mutta mitä tekevät sitä pienemmät yritykset, joita koskevat aivan samat velvoitteet kuin suurempiakin yrityksiä? Niissä velvoitteiden täyttämisestä on pyrittävä selviämään olemassa olevalla henkilökunnalla ja kaikki tähän alati lisääntyvään byrokratiaan käytetty panos on poissa yrityksen tuottavasta työstä.

Lisääntyvä sääntelytaakka vaikeuttaa yritysten kasvua ja nostaa uusien yrittäjien kynnystä tulla alalle.

- Kun yritykseen kohdistuvia velvoitteita jatkuvasti lisätään, pienten yritysten mahdollisuus kasvaa ja kehittyä heikkenee. Palveluiden ostajalle tämä merkitsee, että ala sulkeutuu ja keskittyy entisestään. Edessä on entistä harvempien toimijoiden markkinat. On huolestuttavaa, että valtiokin omilla toimillaan edistää tätä keskittymistä, Suominen sanoi.
Sääntelytaakalla tarkoitetaan kustannuksia, joita yrityksille syntyy, kun ne mukauttavat toimintaansa lainsäädännön vaatimusten mukaisiksi.

Lisätietoja: varapuheenjohtaja Markku Suominen, puh. 0440 794 977