Tiedote 9.11.2017 klo 17:02

Puunkorjuuyrityksille uusi palvelu johtamisen tueksi – Koneyrittäjien Datapankki

Puunkorjuualan Koneyrittäjille valmistetaan uutta Koneyrittäjien Datapankki -palvelua. Sen avulla yritys voi seurata omia tuottavuuden tunnuslukujaan ja verrata niitä muiden palveluun liittyneiden yritysten keskimääräiseen tasoon.  Datapankki-palvelun tuotanto on tarkoitus aloittaa ensi vuoden alussa.

Datapankki-palvelu on Koneyrittäjien puunkorjuujäsenille myytävä metsäkonetietojen hallintapalvelu. Työaika- ja tuottavuustietoa kerätään palveluun liittyneistä metsäkoneista yhteiseen tietovarastoon, josta sitä jalostetaan palvelun ostaneen yrityksen käyttöön. Yksittäisen yrityksen tieto on vain sen itsensä käytössä, mutta palvelu tuottaa käyttäjälle keskimääräistä vertailutietoa kaikista palveluun liittyneistä alan yrityksistä.

Palveluun liittynyt koneyritys saa Datapankista raportteja omasta toiminnastaan. Poimintaraporttien avulla yritys voi tarkastella toimintaansa hyvinkin yksityiskohtaisesti esimerkiksi työkoneittain tai hakkuutavoittain. Palvelun tavoitteena on helpottaa ja parantaa puunkorjuuyritysten toiminnan raportointia ja näin tukea yrityksen johtamista.

-    Puunkorjuussa yritysten tehtävät ovat vuosi vuodelta laajentuneet asiakkaiden vaatimuksesta. Yrittäjien aika on mennyt asiakkaiden uusien palvelukuvausten vaatimusten täyttämiseen, mikä on vähentänyt koneyrittäjien mahdollisuutta kehittää omia yrityksiään. Koneyritysten omien perusrutiinien taloudellisten vaikutusten tarkastelu on jäänyt muun muassa näistä syistä liian vähälle huomiolle, sanoi metsävaliokunnan puheenjohtaja Marko Pyykkönen Koneyrittäjien järjestämässä seminaarissa Metsäpäivillä Helsingissä.

Datapankin kehittämisessä on pyritty löytämään keinoja lisätä yrittäjän tietoja omasta yritystoiminnastaan ja alan muiden yritysten kehityksestä.

-    Vertailukelpoinen tieto alan muiden toimijoiden keskimääräisestä tasosta auttaa yrittäjää tunnistamaan oman yrityksensä kehitystarpeita, Pyykkönen totesi.

Koneyrittäjien Datapankki -palvelun tuotanto on tarkoitus aloittaa ensi vuoden alussa. Datapankki-palvelun tuottaa Finnmetko Oy ja sen toteuttaa teknisesti Trimble Forestry Oy.

varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola, puh. 040 900 9414
metsävaliokunnan puheenjohtaja Marko Pyykkönen, puh. 040 831 2324

Koneyrittäjien liitto on 2500:n energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjien valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.

Koneyrittäjät - Koneyrittäjien liitto ja Finnmetko Oy

Arvi Karsistonkatu 7