Toimintaa ja tapahtumia

Kesäteatteri Raumalla

Tänä vuonna olemme päätyneet menemään kesäteatterimatkalle lauantaina 1.7.2017 Raumalle katsomaan komedian Reinikainen. Yhdistys kustantaa 56 ilmoittautumisjärjestyksessä olevaa jäsentä ja hänen puolisoaan teatteriin sekä linja-automatkan. Ole siis nopea ja varaa paikkasi heti! Omakustanteisen illallisen nautimme Wanhan Rauman kellarissa. Liitteenä esite sekä menu.

Niin maan perusteellisen hauska komedia!

Suomen suosituin poliisi rantautuu Fåfängaan, kun Artturi Sakari Reinikainen ja kumppanit valloittavat Rauman kesäteatterin.

Reinikainen-näytelmä perustuu samannimiseen suosittuun, alun perin 1982-1983 esitettyyn Neil Hardwickin ja Jussi Tuomisen luomaan televisiosarjaan. Sarja palkittiin vuonna 1982 muun muassa hauskimpana suomalaisena televisio-ohjelmana.

Rauman kesäteatteriin esityksen dramatisoi ja ohjaa Olka Horila. Näytelmän nimiroolin tekee itseoikeutetusti jo katsojaennätyksiä rikkoneissa Tankki täyteen -esityksissä Reinikaisen roolissa viihdyttänyt Jukka Rasila. Konstaapeli Hautamäen roolissa nähdään Mikko Kivinen ja ylikomisario Rautakalliona Mika Räinä. Teemu Aromaa tekee konstaapeli Katajan roolin ja sosiaalityöntekijä Alli Hinkkana nähdään ensimmäistä kertaa Raumalla vieraileva, Kumman kaa -televisiosarjasta tuttu, Minna Koskela.

Reinikaisen ensi-ilta Rauman kesäteatterissa 2.kesäkuuta. Viimeiset esitykset 8. heinäkuuta.

Rauman kesäteatteri sijaitsee luonnonkauniissa Fåfängassa, aivan merenrannan läheisyydessä. Katsomo on katettu.

Käsikirjoitus: Neil Hardwick ja Jussi Tuominen

Dramatisointi ja ohjaus: Olka Horila

Lavastus:  Oskari Löytönen

Pukusuunnittelu: Elina Vättö

Valot ja äänet:  Valo- ja äänipalvelu Hanttimiehet

Rooleissa: Jukka Rasila, Mikko Kivinen, Minna Koskela, Mika Räinä, Teemu Aromaa ja Antti Peltola

TEATTERI-ILLALLINEN 1.7.2017 alkaen kello 20.30

Olivia menu à 23,0€

Matkablogi Ranskan ja Sveitsin retkestä

Keskiviikkona 5.4.2017

Satakunnan Koneyrittäjät starttasivat aamuvarhain, jälleen rentojen reissujen Röllin kyydissä vuotuiselle opintomatkalle. Kohdemaat olivat Ranska sekä Sveitsi. Ensimmäisen päivän ohjelma oli melko tiivis. Matkustuspäivän lisäksi ohjelmaan kuului kiertoajelua Pariisissa ja illaksi oli varattu kuuluisa kabaree Moulin Rouge ja juhlaillallinen. Kuinkas sitten kävikään! Finnairin lento oli 4 tuntia myöhässä, joten kiertoajelu jäi tekemättä ja juhlavaatteet vaihtamatta. Tilanne vaati pientä säätöä, mutta jokainen ehti Punaiseen myllyyn ennemmin tai myöhemmin. Itse kabaree oli mielettömän upeasti toteutettu. Ammattitanssijat lauloivat ja tanssivat toinen toistaan kauniimmissa puvuissaan eikä silmänruokaakaan puuttunut keneltäkään. Iltaan kuului myös juhlaillallinen, joka oli erittäin maukasta, viinejä unohtamatta. Kabareen jälkeen matkalaiset olivatkin jo niin uupuneita, että jokainen vaipui unten maille lähellä olevaan hotelli Mercure Montmarteen. Pariisin yö jäi tällä erää kokematta.

Torstai 6.4.2017

Aamulla klo 8.00 lähdimme oppaamme Pirkko Massiahin opastuksella Ranskan Lyoniin. Matkan pituus oli 490 km ja reitin varrelle sisältyi kaksi työmaakohdetta. Ensimmäisenä pysähdyimme maansiirtokohteelle, jonka meille oli järjestänyt maansiirtoalan yrittäjä Jorma Mykrä Ulvilasta. Pysähdyimme valtatien varteen, jossa ranskalaiset kaivoivat työmaan pohjaa, josta oli purettu vanha liikekeskus ja tilalle oli nousemassa uusia kerrostaloja. Miehet laittoivat kypärät päähänsä ja kävivät kiertämässä työmaata ja naiset nauttivat sen aikaa auringon ensisäteistä työmaan ulkopuolella.

Matka jatkui linja-autolla naiskuljettajamme kanssa kohti Lyonia. Kaasujalkaa säästämättä saavuimme aikataulussa metsätyökohteelle. Meitä vastassa oli John Deeren aluepäällikkö Thomas Richard, joka toivotti meidät lämpimästi tervetulleeksi, tarjoten täytettyjä patonkeja ja punaviiniä.

Thomas kertoi ranskalaisten tavoista hoitaa metsää sekä paikallisten palkkatasoista. Tapasimme myös paikallisen alueurakoitsijan Bongard-Bazot&Filsin. Meille esiteltiin myös työnäytös John Deere 1270G mallisella harvesterilla. Tapaaminen heidän kanssaan oli oikein leppoisaa ja tunsimme olomme tervetulleiksi. Illalla kävimme yhdessä syömässä ja majoittauduimme hotelli la Residenceen.

Perjantai 7.4.2017

Hotelliaamiaisen jälkeen lähdimme Volvo Compact Equipment Sa kaivinkone tehtaaseen. Belleyn tehtaalle saavuttuamme meidät vastaanotti Michael Wackström. Michael toimi isäntänämme koko vierailumme ajan, joka kesti nelisen tuntia. Kävimme läpi koko tehtaan tuotannon ja näimme miten kaivuri valmistetaan alusta loppuun ja miten logistiikka toimi. Volvo tarjosi meille myös erittäin maistuvan lounaan. Lähtiessämme pois saimme vielä kotiin viemisiksi Volvon posliinimukit. Jatkoimme matkaa ihastellen kauniita maalaismaisemia suuntana Sveitsin Geneve. Linja-autossa matkojen aikana Riitaojan Markku ”luennoi” kertoen ulkomaille tehtävistä konekaupoista ja täkäläisistä tavoista. Markun tapa kertoa asioista kirvoitti kielenkannat myös meissä muissa ja huutonaurultakaan ei säästytty. Suuret kiitokset Markulle huumoripläjäyksestä. Genevessä meitä oli vastassa opas Kirsi Hyytiäinen ja hän oli seurassamme loppureissun ajan.

Lauantai 8.4.2017

Aamulla aamiaisen jälkeen meillä oli omaa aikaa tutustua kauniiseen Geneveen. Kiertelimme hetken vanhassa kaupungissa ja iltapäivällä lähdimme Kirsin opastuksella julkisia kulkuneuvoja käyttäen Cerniin, Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskukseen. Tutkimuskeskus on Geneven ylpeys. Saimme luennon sekä kierroksen muodossa jonkinlaisen käsityksen hiukkastörmäyttimistä. Alue oli niin huikea insinöörien ja fyysikkojen taidonnäyte, että tavallinen ihminen tunsi itsensä hyvin pieneksi. Upea paikka ja oli oikein mahtavaa päästä siellä käymään.

Illalla menimme hotellin ravintolaan nauttimaan sveitsiläisille tyypillisen raclettejuuston maistiaiset, sekä naudanlihafondyyn, joka oli todella herkullista. Illallinen alkoi koneyrittäjien yhteisellä syntymäpäivä laululla sihteerille. Silmät kosteina sihteeri sai vastaanottaa suuren suklaisen pääsiäispupun, kiitokset vielä huomionosoituksesta! Illallisen aikana ravintolassa oli myös elävää musiikkia, alppitorvia ja saviruukku soitantaa. Lavalla kävi myös meidän omasta porukasta upean lauluäänen omaava Jukka Storberg esiintymässä. Ilta jatkui vielä lähipubissa, jossa ei myöskään nauramiselta säästytty.

Sunnuntai 9.4.2017

Oltiin saavuttu viimeiseen matkapäivään. Kirsin opastuksella ehdimme aamupäivän kiertämään vielä siistiä kaunista Geneveä ja rohkeimmat saivat vielä kiivetä katedraali Saint-Pierren torniin ihastelemaan korkeuksista ympärillä olevaa kaupunkia sekä Geneven järveä. Nautimme lounaan vanhassa kaupungissa hotelli de Ville ravintolassa, jossa myös monet suomalaiset poliitikot ovat useasti käyneet. Matkalla lentokentälle Kirsi ehti vielä esittelemään tärkeitä rakennuksia esimerkiksi Punaisen Ristin komitean päämajan ja  Yk:n Euroopan päämajan. Lento kohti kotia oli edessä. Hyvästelimme ja kiittelimme Kirsin kentällä antamalla hänelle käsityönä Satakunnassa valmistetun keramiikkakellon ja ehti Sanna Suominen kutomaan linja-automatkoilla hänelle vielä villasukatkin! Helsingissä meitä sitten Rölli jo odottikin ja kellon ollessa jo puolen yön monet sulkivat silmänsä ja elivät vielä hetken Pariisin ja Geneven auringon paisteessa ja lämmössä.